100 gram yoghurtnøtter, eller nesten en mil jogging?

Trening og kosthold går hånd i hånd. 

Ofte tenker jeg at siden jeg trener regelmessig og relativt ofte, kan jeg spise nesten hva jeg vil. 

Men for å sette ting i perspektiv, har jeg sett på energi brukt ved trening, og energiinnhold i noen matvarer. Først ut er yoghurtnøtter! 

Kanskje jeg skal vurdere å kutte ned på søtsaker, og unødvendig inntak av kaloritett mat. Om jeg klarer. 

Energiforbruk på joggetur

Med min Nike GPS-klokke som måler hastighet, og har forhåndsinnstilling på min vekt kan vise til en relativt riktig beregning av energiforbruk under økten.

Etter å ha løpt flere turer på 10 km, har jeg kommet frem til at jeg i gjennomsnitt forbruker 600 kcal/mil. 

Nike GPS klokke Jogge

Om vi ser på utregning av energiforbruk:

Forbrenning = vekt x tid x hastighet (kg x timer x km/t)

Ved løp kan vi enkelt sagt av vi forbrenner ca 1Kcal/kg/km, og om vi går kan vi regne med 75 % av dette.

Sammenlikner jeg dette med hva Nike-klokka viser, stemmer dette godt overens. 

100 gram yoghurtnøtter?

Yoghurtnøtter er fristende, og høres ut som et "sunnere" valg enn mye annet. 

Nøtter og yoghurt må jo bare være bra!

Men om man ser på hva det egentlig inneholder, og hva som finnes i det hvite gode trekket, bør vi kanskje revurdere mengdene vi spiser?

yoghurtnøtter
I følge "Den lille nøttefabrikken", inneholder 100 gram yoghurtnøtter hele 578 kcal og 42,5 gram fett (fra matvareguiden).

Trekket på nøttene inneholder mye sukker, og olje, som da kommer i tillegg til innholdet av fett i selve nøttene. 

Yoghurtnøtter er ikke et dårlig valg, med tanke på noen av næringsstoffene i nøttene, men med tanke på hvor lett det er å ubevisst spise mange av disse, blir det et unødvendig valg i mange situasjoner. 

Les mer om innholdet i nøtter hos den Lille Nøttefabrikken.

100 gram av yoghurtnøtter vil gi et næringsinntak som grovt regnet er like mye jeg forbruker på å løpe nesten 10 kilometer.

For meg er ikke dette et forsøk på å gå ned i vekt, eller nekte meg selv visse matvarer. 

Men det å sette ting i perspektiv kan hjelpe på å gjøre de endringene i kosthold og trening, som kanskje kan gi oss det lille ekstra når det kommer til treningsresultater.

Alt med måte!

Det er kanskje lettere å unngå et økt inntak av energi, enn å forbruke ved trening?

14 kommentarer

Jane Doe

12.05.2013 kl.09:34

Men yoghurtnøtter er fortsatt veldig godt :)

KunnskapsrikTrening

12.05.2013 kl.09:36

Sandra: JA!! Men det er ikke sjelden jeg hiver innpå altfor mye :) Kommer alltid til å unne meg dette, men kanskje ikke flere hundre gram til bare meg ;)
Viktig å sette ting i perspektiv iblant, veldig mange vil nok bli overraska over det du har komt fram til! ;) yoghurtnøtter er, etter mi meining, et bedre alternativ enn melkesjokolade - men når eg først skal kose meg så ete eg akkurat det eg har lyst på (det vil sei som oftast begge deler, hehe) :))

KunnskapsrikTrening

12.05.2013 kl.09:52

Linda Marie Stuhaug: Ikke sant! Å sette ting i perspektiv med noe man vet koster mye (løpe en mil), er ofte smart. For meg handler det ikke om å nekte seg gode ting, men kanskje prøve å ikke overdrive inntaket ;)

Jane Doe

12.05.2013 kl.10:14

1 pose er 100 gram så da kan du eventuelt spise halve.. men da må du nyyyte hver bit for at de skal vare :)

KunnskapsrikTrening

12.05.2013 kl.10:39

Sandra: Ja ikke sant, og de posene er jo aaaltfor små til at jeg blir fornøyd dessverre ;)

Silja

12.05.2013 kl.11:16

Jeg forsøker å spise ut fra behov; noen dager trenger jeg mer inntak av kalorier, andre dager mindre! Om jeg så sluker 600kcal i form av en pose yoghurtnøtter så har jeg sansynligvis forbrent godt over 1000kcal på trening i forkant og kroppen har et større behov for påfyll. Nå har ikke jeg vektreduksjon som formål så for meg handler det mest om å holde et dagsinntak som står i forhold til dagsforbruket. Selvsagt forstår jeg at disse nøttene ikke er det magreste alternativet og at mange sikkert sluker dem uten å vite hvor mye energi de faktisk putter i seg.... for min del anser jeg det likevel som greit å spise slike nøtter som et ekstra tillegg til mat de dagene jeg har trent mye, og som snacks i stedenfor sjokolade som kos MEN: selvsagt ikke hver dag! ;-)

Guro Eriksen

12.05.2013 kl.13:43

Mulig at yoghurtnøtter er "sunnere" enn vanlig godteri, men jeg tipper (uten at jeg er helt sikker) på at det er temmelig mye hvitt sukker i disse. Som da utgjør mye av kaloriene, og som igjen vil si at de ikke er så sunne allikevel. Hvis det er mengde sukker det er snakk om i "sunnhetsskalaen" liskom ;)

Men for all del, jeg er IKKE i mot disse herlige bitene altså. Jeg syns de er farlig gode å spise, så jeg prøver å unngå sånne ting så mye som mulig for når jeg først har begynt å knaske på sånt, så klarer jeg ikke å stoppe ;p

KunnskapsrikTrening

12.05.2013 kl.14:00

Silja: Det er en god taktikk å spise etter forbruk :) Jeg er heller ikke ute etter vektnedgang, så jeg tenker likt som deg. Men det er vanskelig å stoppe når man først har begynt med feks yoghurtnøtter. Absolutt ikke hver dag nei :)

KunnskapsrikTrening

12.05.2013 kl.14:01

Guro Eriksen: Hva som er sunt og ikke er jo rimelig relativt, men det blir mye raffinert sukker i en boks med yoghurtnøtter. Da veier det liksom ikke opp med "sunne" fettsyrer og proteiner ;) Ikke imot jeg heller, men kanskje jeg tenker en gang til før jeg fyller boksen på matbutikken! God søndag!

Aleksander Iversen

14.05.2013 kl.00:02

Det er forsåvidt en god øyeåpner. Men som vi vet tar ikke kroppen opp i nærheten av halvparten av all energien vi får i oss. Og lagrer ikke i nærheten like mye. Hva kroppen tar opp best, og hvor mye er ganske individuelt. Men energi o.l. på et pakningsvedlegg burde aldri brukes som noe mer enn en pekepinne.

Med det sagt er nøtter, sjokolade og slikt ikke noe særlig bra om en ønsker å gå ned i fett% :D

KunnskapsrikTrening

14.05.2013 kl.07:53

Aleksander Iversen: Selvfølgelig, men som skrevet er dette grovt regnet for å sette ting i perspektiv. God tirsdag!

Julie

09.01.2014 kl.02:36

Veldig hjelpsom! Takk for flott skrevet innlegg!

KunnskapsrikTrening

09.01.2014 kl.08:00

Julie: Så bra du likte innlegget. Det er virkelig noe jeg ikke tenkte på før jeg sjekket ut hvor mye energi det faktisk er i disse yoghurtnøttene.

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits