Effektene av kondisjonstrening #1

Utoldenhet er alltid et aktuelt tema.

Dette innlegget er hentet fra arkivet.

Her kommer et innlegg på forespørsel fra en ung husmor:

"Hva skjer i hjertet, lungene og blodet når man trener utholdenhet? Hva er effektene kortsiktig og langsiktig? 
Håper du kan forklare meg dette siden skoleboka ikke kan;)". 


Dette er et utrolig spennende tema, og kunne vært en hel serie med innlegg på Kunnskapsriktrening.

Tidligere har jeg svart på spørsmål om hvor lenge kondisen holder seg ved lavere aktivitetsnivå, og i tillegg skrevet om intensitet under trening.

Men hva skjer egentlig når vi trener utholdenhet??

Om vi starter med de spontane effektene, altså de kortsiktige, vil mange kunne tenke seg noe av dette.

Sett deg inn i følelsen av å være på løpetur. Hva skjer? 

♥ Før vi starter treningen vil adrenalin sette igang en reaksjon som gjør kroppen klar for anstrengelsen. Her er det sympatiske nervesystemet involvert, og er ansvarlig for den såkalte "Fight or flight" responsen.

♥ Aktiveringen av det sympatiske nervesystemet vil føre til økt puls (hjerterate) og økt blodtrykk som gir økt sirkulasjon i kroppen. Pulsen vil stige med økende intensitet, og etterhvert nå MAXpuls.

♥ Slagvolumet i hjertet vil også øke med økende intensitet. Her vil altså hjertet kunne pumpe ut et høyere volum blod/slag enn i hvile. Slagvolumet øker opp til et visst nivå, hvor det forblir uendret under økten. 

Utrente personer (ikke atleter) har ofte et slagvolum på 50-70 ml/slag i hvile, under arbeid kan volumet øke til 110-130 ml/slag!

♥ Cardiac output, summen av slagvolumet x hjerteraten. Jo raskere hjertet slår, og jo mer volum som pumpes ut, jo høyere volum vil det totalt pumpes pr. tid. Måles i L/min og øker under trening. 

♥ Blodtilførselen vil minske til deler av kroppen som ikke er viktige under arbeidet, feks mage/tarm. Kroppen vil forsyne og dirigere det meste av blodet til muskler, hjertet, lunger osv for å øke blodtilførsel og dermed oksygentilgang til viktige deler. 

I hvile vil ca 15-20% av blodet sendes til skjelettmuskelene, men ved økt cardiac output vil dette øke til ca 80-85%!

♥ Blodtrykket vil øke, pga nedgang i blod hematokrit. Dette betyr at hemoglobin-konsentrasjonen øker, uten at nye røde blodceller er produsert. 

♥ Til slutt må det nevnes at kroppen vil mer effektivt utnytte oksygenet som er bundet i blodet til hemoglobin. Dette betyr at blodet som kommer tilbake fra kroppen vil inneholde mindre oksygen enn ved hvile. Høyere utnyttelsesgrad av oksygenet vi tar opp i blodet altså. 

Dette var noen av de viktigste og mest åpenlyse endringene som skjer spontant ved trening, og særlig med høy intensitet.

Kondisjonstrening vil, som vi har sett her føre til blandt annet effekter på hjertet, blodforsyning, blodet selv, oksygen tilførsel +++ 

Har det blitt kondisjonstrening i pinse-helgen?

Én kommentar

20.05.2013 kl.20:31

Det har blitt mye kondisjonstrening i pinsen for min del! Elsker kondisjonstrening og må nesten løsrive meg for å ikke glemme at styrke er viktig det og;-)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits