Få bedre holdning med denne TRX-øvelsen!

Kontroll på øvre rygg?

Dårlig kroppsholdning har blitt et vanlig syn dessverre.

Fremoverskutte skuldre, strammere brystmuskulatur, og lite aktive muskler i øvre rygg.

Dårlig holdning
En god kroppsholdning løfter kroppen, og gjør deg øyeblikkelig både høyere og flottere.
Blir dette en vane vil bevegelse og aktivering av øvre rygg bli uvant, og vi mister kontrollen over skulderbladene. 

Ukens øvelse vil forbedre holdningen din!

For å trene øvre rygg effektivt bør vi være klar over at musklene her er mye mindre, og svakere enn den store ryggmusklenen (Latissimus Dorsi). 

Muskler øvre rygg
Dette gjør at vi er svakere i øvelser for øvre rygg, enn i typiske ryggøvelser som sittende roing og nedtrekk. 

Mange små muskler som må samarbeide, og aktiveres samtidig, gjør at ukens øvelse krever full fokus. 

Slyngetrening med TRX

Denne øvelsen vil utfordre musklene i øvre rygg (blandt annet Trapezius og Rhomboidene), bakside arm (Triceps), og den bakdre delen av skuldrene (Delta). 

Stå lett bakoverlent med kroppen strak som en planke, og armene rett ut foran deg. 

TRX ryggøvelse
Stram mage/rygg for stabilitet gjennom hele øvelsen.

Trekk deg opp og frem med strake armer, og ved å knipe skulderbladene sammen bak. Hold et par sekunder for å kjenne at musklene er aktivert.

TRX ryggøvelse

Brems rolig tilbake, mens du fortsatt holder armene strake.

TRX ryggøvelse

Fokuser på bevegelsen du gjør når du kniper skulderbladene sammen, og bremsingen tilbake til utgangsposisjon. 

Slyngetrening krever konsentrasjon og fokus. Utfør alltid øvelsene med motstand som gir best mulig kvalitet og teknikk!

Flere øvelser for god holdning finner du her.

Dårlig holdning; Den norske folkesykdommen.

En god holdning ser bra ut!

Stikkord:

2 kommentarer

Melissa Spania

12.06.2013 kl.12:21

Super øvelse!

Jeg holder på med Redcordtrening for tiden, og dette er en av øvelsene jeg gjør.

Viktig med sterk rygg så får man fin holdning :)

KunnskapsrikTrening

12.06.2013 kl.14:14

Melissa Spania: Ja ikke sant! Så utrolig mye tyngre enn man tror også. En god holdning er viktig, både for kroppens funksjon, men også for å se frisk og sprek ut :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits