Kettlebells-kurs på NIH!

En helg med kettlebells

Denne helgen var satt av til kompetansekurs på NIH, med kettlebells som redskap.

Kettlebells er en gammel treningsmetode, som utfordrer kroppens mobilitet, stabilitet, styrke, og ikke minst evne til å bevege seg i ulike plan.

Kurset

To dager, totalt 12 timer, med praktisk og teoretisk undervisning.

Undervisningssted Norges Idrettshøyskole i Oslo.

Les mer på kurssiden.

Dette kurset gir deg ikke sertifisering, men kommer til å være obligatorisk før sertifiseringskurset som skal komme. 

Før kurset ble det sendt ut en timeplan, og et kompendie med øvelser og teori.

Dag 1

Klar for #trening og ny #kunnskap møtte jeg opp i salen sammen med 12 andre deltakere, og en kursholder.

Vi startet presis kl.11.00 (veldig bra!) med historisk bakgrunn. Interessant å lære om hvordan denne treningsformen har oppstått.

For å illustrere kettlebells-trening i konkurranser, og at det finnes utallige stiler, fikk vi se noen tøffe videoer av skikkelig sterke utøvere. 

Videre var det rett på med kulene, da konkurranse-kuler. Disse kulene øker i vekt, men har alltid samme størrelse.

Etter å ha lekt litt med kulene, gikk vi over til bevegelighet og dynamisk oppvarming. 

Mange nye øvelser, som helt klart avslørte hvilke deler av kroppen jeg må øke bevegeligheten i! Her ble vi varme, og svært bevisste på bevegelsesmønstre.

Mange gode tips til egentrening og trening av både kunder og elever. 

Vi fikk ikke presentert oss selv før etter den dynamiske oppvarmingen, noe jeg syns kunne vært helt i starten av dagen. 

Etterhvert fikk vi endelig pause, etter å ha trent på en rekke klassiske kettlebells-øvelser, både alene og med partner. 

Resten av timene ble brukt til blandt annet tabata-intervaller med kettlebells-swing hard style, og andre utfordringer.

kettlebells kurs NIH

Å mestre to gule 16-kilos kettlebells på en gang, er virkelig motiverende!

Sliten, sulten og motivert!

Etter dag 1 var jeg godt fornøyd!

Såre hender, til tross for ivrig kalking, ble en liten brems på slutten.

Dag 2

Samme tid, samme sted. Men litt mer mat i sekken, etter gårsdagens ene pause. 

Vi gikk rett på å veilede ulike øvelser gruppe-vis, og videre med gjennomgang av alle de forskjellige Swing-typene vi lærte på dag 1.

kettlebells kurs NIH

Videre fikk vi introdusert flere nye øvelser, som Snatsch, Clean og Jerk. 

Disse øvelsene krever fokus, mot og ikke minst trygghet med kulene.

Heldigvis fikk vi mye tid til å prøve oss med både en og to kuler. Etterhvert fikk jeg kontrol,l og klarte å fullføre med tyngre kuler enn jeg startet med!

Også denne dagen måtte vi be om pause, da flere av oss var så sultne at fokuset var relativt dårlig. 

Pausen skulle brukes til en oppgave, men for min del ble hovedfokuset på å få spist nok til å holde ut resten av kurset. 

Oppgaven var å insturere de andre i ulike øvelser, med forskjellige fokus (kondisjon, styrke, mobilitet osv). Flashback til PT-kurset, og god øvelse til de som ikke har tatt PT-kurset enda. 

Den siste drøye timen ble intens, med gjennomgang av en haug av alternative øvelser. Noe som for meg ble litt overflødig, mest fordi hendene var veldig såre, og jeg kjente meg egentlig fornøyd med å se på.

Mitt helhetsinntrykk av kurset

Før kurset fikk vi god informasjon fra både NIH og kursholder.

Temaene ble introdusert på starten av dag 1, men timeplanen ble kun et overflatisk holdepunkt.

Dette gjorde at vi ikke visste hva som kom etterpå, og når vi skulle ha tøff trening, eller litt roligere teori.

Begge dagene ble brukt til mye praktisk trening og øving. Veldig bra, men dette krever også flere pauser, og frisk luft enn det vi fikk. 

Et kort avbrekk på 5 minutter kan gi mye i forhold til å holde fokus, motivajson, og mulighet til å spise litt uten å gå glipp av neste øvelse. 

Kursholder var veldig flink, og ikke minst engasjert i #kettlebells, men også i blandt annet forskning, fakta, biomekanikk, fysiologi.

Dette kunne blitt lagt mer vekt på, altså med litt mer teoretisk undervisning, og mer relevant forskning. 

Progresjon og øveser var godt lagt opp, og øvelsene ble mer og mer utfordrende. 

Vil jeg anbefale kurset til andre?

Absolutt! 

Alt i alt sitter jeg igjen med masse kunnskap, ny giv til både kettlebells- og bevegelighetstrening, et godt kompendium, og ikke minst støle muskler!

Jeg kan anbefale dette kompetansekurset for alle som ønsker seg faglig påfyll med fokus på riktig, og helhetlig kettlebells-trening.

Du bør være relativt kjent med klassisk trening, og kanskje særlig styrketrening, for å komme raskt inn i øvelsene.

Kurset er lagt opp for både de som ikke har brukt kettlebells til kettlebells-øvelser, og de som allerede har litt kjennskap og erfaring med treningsmetoden. 

Med en kursholder som jobber innen det faglige miljøet på NIH, vil du også få mye kunnskap, og begrunnelser på hvorfor og hvordan! 

Uken starter derfor med ny motivasjon, og treningsglede!

God mandag!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits