Leserspørsmål; Proteinpulver?

Proteinpulver eller ikke?

Dette spørsmålet fikk jeg på mail, og det er noe jeg tror mange andre også lurer på:

"Hva mener du om protein pulver? Jeg ser at flere fitnessblogger bruker disse i oppskriftene sine. Er det noen vits?"

Godt spørsmål!

Hva er ditt mål?

Det første man må vite for å svare på dette spørsmålet er hva dine mål er for trening og aktivitet.

Ønsker du å bli maratonløper på heltid, delta i NM i Fitness eller bare komme i form både med kondisjon og muskulært?

Idrettsutøvere vil kunne ha en så stor proteinomsetning i musklene at vanlig kosthold kanskje ikke klarer å dekke behovet for protein.

Kroppen behøver tilstrekkelig protein for å restituere, bygge opp, og selvsagt vedlikeholde musklene våre.

Hvordan vokser musklene våre?

Det er blitt sett av kostholdsundersøkelser at vanlig kost normalt dekker proteinbehovet til norske idrettsutøvere.

Likevel finnes det mange situasjoner hvor proteintilskudd brukes, som for eksempel ved vegetarkost, og ved vektreduksjon.

hjemmelaget proteinsmoothie
En kjapp smoothie med eller uten proteinpulver er godt etter trening!

Anbefalingene fra Olympiatoppen for inntak av protein er delt inn i ulike kategorier.

Mosjonist, utholdenhetsidretter med moderat eller stor treningsmengde, styrke/kraftidretter, og unge utøvere i vekst.

inntak proteiner

Tabellen er hentet fra Olympiatoppen, og baserer seg på anbefalingene fra blant annet ACSM.

De fleste av oss må belage seg på å kategorisere seg i klassen mosjonist, eller i nedre del av utholdenhet eller kraftidrett-klassen. Kvinner vil naturlig nok behøve 10-15% mindre protein enn menn.

Så er proteintilskudd nødvendig?

Som det står over vil personer som skal bygge muskler, men miste kroppsfett, kanskje behøve tilskudd. Dette fordi det er lett å miste mye proteiner i naturlig kost ved resusert kaloriinnskudd.

Proteinpulver vil gi mye proteiner, men mangle mange andre viktige næringsstoffer som kroppen også behøver for å fungere normalt.

Vanligvis vil de fleste kunne endre kosten sin i retning mer proteiner uten å måtte behøve tilskudd.

En annen side av saken er at proteintilskudd i form av pulver eller barer er raskt, enkelt og tilgjengelig. Men også en ekstra utgiftskilde for mange.

Mange lever på en kost som har en høy andel proteiner, større enn det kroppen behøver.

proteintilskudd

Er mye proteiner skadelig?

Det er ikke helt utredet hvilken effekt for mye proteiner har på nyrene, men mange mener dette er skadelig og andre ikke, langtidseffektene er altså ikke fastslått med forskning.

Overskudd av proteiner vil ende opp som lagret fett, desverre.

Kalorier i overskudd som inntas vil gå inn i kalori-regnestykket;

Kalorier inn = kalorier ut (Konstant vekt)

kalorier inn > kalorier ut (opp i vekt)

kalorier inn < kalorier ut (ned i vekt)

hjemmelagde proteinkuler
Proteinrike sjokoladekuler kan skjule mange kalorier. 

Trenger vi proteiner i andre former enn vanlig kost?

Dette er vanskelig å svare dirkete på, siden alle har ulike mål med trening og kosthold.

Generelt sett vil de fleste klare seg uten tilskudd, men heller få nok proteiner gjennom å basere kosten sin på proteinrike matvarer.

Har du et klart mål om å bygge mye muskler, og redusere fettprosenten betraktelig, eller er du indrettsutøver som har behov for enorme mengder mat for å dekke et energiunderskudd kan proteintilskudd være enkelt.

Mange er åpne for å kjøpe pulver eller barer, men er skeptiske når vanlige matvarer blir endret, og får høyere innhold av for eksempel proteiner. Hvorfor er det slik?

Mine erfaringer

Selv har jeg testet ut proteinpulver, men etter kroppsanalyse har jeg ikke sett den store effekten av å innta mer proteiner i pulver isteden for gjennom kosten. Dette har selvsagt noe å gjøre med at jeg ikke har styrketrening som hovedfokus på treningsplanen min. Jeg har ikke et mål om fitness-deltakelse, og med mine forutsetninger og ønsker, er ikke dette noe jeg skal fortsette med fremover.

Bruker du proteintilskudd?

Stikkord:

3 kommentarer

Kristin

27.08.2013 kl.12:57

Jeg synes det er vanskelig å få i seg nok proteiner i en travel hverdag. Jeg veier 64 kg, trener 3-4 ganger i uken (Prøver å få inn tre styrkeøkter). Jeg starter dagen med en proteinshake og et knekkebrød/grovbrød med godt pålegg og klarer å havne på ca 80-100 g protein i løpet av dagen når jeg gjør dette. Føler dette er kjapt og greit, da jeg ikke er noe stor fan av mektige frokoster.

Melissa Spania

27.08.2013 kl.13:05

Jeg bruker noen ganger erteprotein eller hampprotein, og passer på at det er naturlig. Er ikke begeistret for alle disse proteinpulverene med haugevis av ingredienser.

Dessverre er det blitt så "hipt" med disse proteinbarene :(

Hva skjer med vanlig mat lurer jeg på noen ganger!

lineinspirasjon

28.08.2013 kl.07:34

Jeg bruker proteintilskudd i smoothien stort sett hver dag. Som en rask løsning i en hverdag uten bil og med hus langt ute på landet. Det blir fort 3-4 løpemil og 3-4 mil å gå i uka i tillegg til annen trening. Proteintilskudd gir meg "det lille ekstra måltidet" før maten er klar. Istedenfor at jeg går HELT tom og bruker lang tid på å hente meg inn igjen...

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits