Erfaringer med løperkne?

Spørsmål til dere lesere!

Ofte får jeg inn gode spørsmål, som nesten alltid ender opp som "Ukens leserspørsmål".

Denne uken har jeg et spørsmål til dere:

Har dere erfaringer med løper-/langdistanse-kne?

Denne typen kneproblem er veldig vanlig blandt løpere, men også andre mosjonister. 

Smerten man opplever kan lokaliseres på utsiden av kneet, og er skarp og svært ubehagelig. 

Jeg ønsker nå å høre deres erfaringer med denne typen smerte/skade, fordi jeg selv har pådratt meg dette (mest sannsynlig).

løperkne

Jeg har allerede noen gode artikler, og kilder om dette temaet, men ønsker gjerne mer å lese!

Å bli satt ut av løpetreningen over lengre tid blir frustrerende, og behandling må til. 

I tillegg må man trene alternativt, noe som ofte krever mye motivasjon.

Del dine erfaringer på mail, i kommentarfeltet, eller på facebooksiden!

God tirsdag, og på forhånd takk for hjelpen!

Stikkord:

14 kommentarer

vintageloveretro

22.10.2013 kl.13:24

jeg har kun problemer med mitt kne når det blir for kaldt. Men en gang fikk jeg skikkelig stikkende smerter i akillesen etter titte ofte løpetrening. Eneste tanken min er at du må la området få hvile. Drikk tran/ ta tabletter så området får smøring, magnesium kanskje også hjelper.

Helene

22.10.2013 kl.19:10

Hei hei! Jeg har i det siste lagt min elsk på bakkeintervaller, men jeg har slitt mye med akillelsene så lenge jeg kan huske (har ikke spesielt vondt akkurat nå), og jeg har hørt at bakkeintervaller er ikke bra for akillelsene ettersom det er en stor belastning for dem? Jeg prøvde å søke litt rundt på dette, og fant en side hvor noen sier det er bra med bakkeintervaller for akillelsene? Dette frusterer meg, fordi betyr dette at jeg må stoppe med bakkeintervall, eller er dette bra for akillesnene mine? Jeg har også hold på med gerilja-intervaller en del. Er dette skadelig for akillelsene eller bra? Hvis ikke, har du noen gode løpeforslag som kan hjelpe meg å styrke akillelsene? Hadde satt enormt stor pris på svar!

Nina

22.10.2013 kl.20:35

Deler gjerne.

Jeg pådro meg det i mai i år. Begynte som en stikkende følelse på utsiden av leggen. Forstod ikke først hva det var, så fortsatte med løpingen (var i opptrening mot Oslo halvmaraton - men det ble det ikke noe av). I begynnelsen forsvant stikkingen da jeg ble varm, og derfor tenkte jeg at det ikke var noe alvorlig. Så feil kan man ta. Løpingen fortsatte, mye nedover, i og med at jeg bor i Bergen, og har man løpt opp, på man jo ned igjen på et vis.

Betennelsen ble verre og flyttet seg til hofta og opp til utsiden av kneet. Jeg gikk til fysioterapeut og fikk massasje og trykkbølgebehandling. Beskjed om å tøye- masse. Sete og utsiden av legg/lår.

For meg fungerer det å sykle som erstatning for løping. Kan også svømme, en periode kunne jeg ikke trene knebøy. Det gikk i leg extention og etter hvert beinpress.

Dessverre har jeg vært for utålmodig, og pådratt meg det igjen da jeg trodde det var over. Nå ser jeg lys i tunellen. Nå sitter det kun i høyre fot (hadde det i begge), og det er kun nede i leggen. Kan nå løpe oppover, men må gå nedover. Kan også løpe korte distanser.

Mitt råd: gå til fysioterapeut. Tøy. Kjøp deg masasjerulle, og ikke løp. Så blir du forhåpentligvis kvitt det raskere enn meg. Jeg elsker å løpe, løping er min terapi, så dette har virkelig vært en kamp for meg. Det har nok ikke hjulpet på at jeg nå går idrett, så det får aldri helt pause....

Henriette

22.10.2013 kl.20:43

Ånei, så kjedelig!! Her har jeg dessverre masse erfaring. Fikk diagnostisert runners knee for ca to år siden. Hadde et par fyisotimer på NIMI, hvor de er meget kompetente. Anbefales. Fikk gode styrkeøvelser (mye med balanseelementer)(kjedelige, men må gjøres), som jeg gjorde 2-3 ganger i uken. Måtte også kutte ned på løpingen selvfølgelig, og skumrullen ble min nye venn. Må nemlig løse opp illiotibal-båndet, dette var helt sinnsykt stramt og vondt hos meg (når det blir for "kort" så gnisser det mot kneets ytre side, ergo smerte, men dette vet du sikkert). Ble også en nazi på å tøye FØR og etter løping. Men det beste jeg gjorde var faktisk å bytte sko til lavdropp. Brooks Pure Flow. I tillegg øvde jeg meg på å lande mer frempå, jeg har alltid landet på hælen, og dette tror jeg er hovedårsaken til at jeg fikk runners knee. Jeg har i alle fall aldri vært plaget igjen, det gikk sakte men sikkert over mens jeg gjorde alt det jeg har skrevet nå, var tolmodig, og byttet sko :-) Lykke til Helene! Bruk skumrulla masse!! PS Prøvde også akupunktur på NIMI men det var så inni helvete vondt å få nåla inn i den ømme musklelen så det gikk rett og slett ikke...

Silja

23.10.2013 kl.11:43

Jeg har såpass dårlig erfaring med dette at jeg ikke vet om jeg skal snakke om det - i fare for å skremme deg ;-) Neida, ta en tur på NIMI hvis du vil ha ekspertråd - ellers gjelder det å tøye masse samt gjøre styrkeøvelser gjør du jo men der er helt klart øvelser spesifikke for løpekne (typ stå på en kasse og simulere at du går ned et trappetrinn etc etc) som du kan ha godt av å gjøre.

For meg var det ingenting av dette som fungerte så jeg la meg til slutt under kniven - det eneste jeg angret på var at jeg ikke valgte operasjon tidligere ;-) LYKKE TIL!!

Kathrine Louise

23.10.2013 kl.11:57

Jeg har heldigvis ikke hatt noe løperkne, men jeg sliter med at jeg får så vondt på forsiden av leggene når jeg løper mye? Føler det er "begynnende" benhinnebetennelse. Og det vil jeg jo ikke ha! :P hehe

Thomas

24.10.2013 kl.18:33

Henriette har helt rett!! Land mer frempå! Et annet tips er å løpe så "stille" som mulig. "Bråker" du mye da er belastningen for hard!

KunnskapsrikTrening

25.10.2013 kl.07:28

vintageloveretro: Takk for kommentar! Håper du blir bedre i akillesen også! God fredag :)

KunnskapsrikTrening

25.10.2013 kl.07:30

Helene: Hei! Tusen takk for kommentar. Dette var et veldig spennende spørsmål, som jeg gjerne sender videre til ekspertkolleger i Bratrening.no. Jeg har ikke veldig mye erfaring med skader selv, men skal lese meg opp på dette :) God fredag!

KunnskapsrikTrening

25.10.2013 kl.07:31

Nina: Hei! Tusen takk for veldig fin og informativ kommentar. Jeg kjenner med veldig igjen i det du beskriver, så nå har jeg ikke løpt på nesten 14 dager (testet litt på Bislett i går, og stoppet med en gang det kjentes litt) Helt forferdelig frustrerende! Har bestilt time på NIMI, så er veldig spent.
Håper du også blir bedre! God fredag :)

KunnskapsrikTrening

25.10.2013 kl.07:33

Henriette: Takk for at du deler erfaringene dine, og gir gode tips! Nå er time booket på NIMI, så det er første skritt :) Må vel bli flinkere (les begynne) å tøye. Skal også ta med meg tipset med å lande mer frempå, noe jeg har øvd på veldig lenge egentlig.. God fredag!

KunnskapsrikTrening

25.10.2013 kl.07:36

Silja: Takk for at du deler dine erfaringer Silja! Blir selvfølgelig litt skremt, men når jeg vet at du er ute å løper etter en slik operasjon, er jeg veldig fornøyd! Jeg har booket time på NIMI, så det håper jeg kan hjelpe. Siden jeg har hatt problemer med det andre kneet før, har jeg gjort mange sånne øvelser i ny og ne de siste årene. Men nå må jeg vel bare fokusere mer på de, pluss tøying! God fredag :)

KunnskapsrikTrening

25.10.2013 kl.07:38

Thomas: Takk for tipset! Jeg har jobbet lenge med dette, og bråker mindre enn før ;) Men sliter med å få det til naturlig, og ikke bare når jeg fokuserer på det :) God fredag!

Henriette

25.10.2013 kl.20:51

Det er lettere å lande frempå hvis du har sko som hjelper deg med det! Jeg brukte altfor stabile sko, som hadde unødig mye demping for min kroppsvekt. Byttet til Brooks Pure Flow med lav dropp, da går det ikke an å lande på hælen. Så ta en tur på Løplabbet :-) Lykke til på NIMI! Og kjøp foamroller :) :) God helg!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits