Push-ups; Fra knær til tær!

Push-ups er dagens øvelse!

Øvelsen Push ups er svært effektiv, og kan gjøres hvor som helst.


Øvelsen trener ikke bare brystet, men også mange andre muskler. I tillegg til musklene nenvt på bildet nedenfor, vil også magemusklene, og de lange ryggstrekkerene utfordres. 

Det er altså ikke bare hvor sterk i Pectoralis som avgjør om du klarer å utføre push ups ,men samspillet mellom de andre musklene som; Trapezius, Deltoideus, Triceps, Serratus anterior og Coracobrachialis. 

muskler push up

På bildet ser push ups enkelt ut, men mange sliter med overgangen fra å ta de på knær til tær. 

Den store forskjellen mellom å stå på tærne, og dermed med mye lengre vektarm enn når vi står på tærne, gjør at mange ikke klarer eller mestrer øvelsen. 

Hvordan trene seg opp til push ups på tærne når du kun klarer det på tærne?

Bruk en fitnessball! 

push up shape up petter berg

Foto: Petter Berg/Shape Up.

Legg bena på en fitnessball. Jo lengre ut mot tærne du balanserer, jo mer utfordrende blir det. Ligger ballen lengre inn mot knærne vil øvelsen bli lettere. 

push up shape up petter berg
Foto: Petter Berg/Shape Up.

Senk overkroppen ned mot gulvet, så langt du klarer. Husk rett rygg!

Ved å bruke denne ballen vil du sakte, men sikkert kunne utfordre deg mer og mer, helt til du klarer å utføre push ups på tærne! 

I tillegg vil det å bruke fitnessballen utfordre balansen, og du må aktivere mage og ryggmuskulaturen (core) mer enn på gulvet. 

Dette er altså en god variant av tradisjonelle push ups for alle! 

Hvordan tar du push ups?

Stikkord:

9 kommentarer

helgemamma

30.10.2013 kl.13:21

Jeg tar push up fra ball. kommer lenger og lenger ut.. :-) Når jeg har vært ute og løpt tar jeg av og til push up mot rekkverket utenfor, lignende som med benken på bildet der :-)

Kristin

30.10.2013 kl.16:01

Føler jeg skriver mye her inne, men her er et tips:

Push up på manualer. Du kommer langt dypere og det blir mye tyngre. Jeg klarer 10-12 sånne. Kjempetungt og du blir bedre på vanlig push ups. Man kan også gjøre push ups i TRX og på Bosu-ball.

KunnskapsrikTrening

31.10.2013 kl.07:45

Kristin: Takk for gode tips til andre bra varianter av push-ups :) God torsdag!

KunnskapsrikTrening

31.10.2013 kl.07:45

helgemamma: Så bra! Det er enkelt å rulle litt lengre ut hver gang, isteden for å går rett fra knær til tær! Fortsett med gode vaner :) Ha en super torsdag!!

Daniel

31.10.2013 kl.15:49

Ta armhevinger med manualer er kjempegod trening, men å gå lenger "ned" slik kristin sier er ikke lurt i lengden:/ det river mer å du føler virkelig at trening er mye mer effektiv. Eneste problemet med dette er at det sliter på skuldrene over tid. derfor burde man ikke gå for langt ned:)

LH

31.10.2013 kl.17:49

Har du tips til de av oss som ikke klarer push-ups på knærne? Har ekstremt ubalanse mellom styrke i ben og overkropp.

KunnskapsrikTrening

01.11.2013 kl.07:16

LH: Ta push-ups mot en benk som vist på det første bildet! God fredag :)

KunnskapsrikTrening

01.11.2013 kl.07:17

Daniel: Om det er en øvelse du gjør veldig mye, er jo dette ikke så lurt med tanke på skulderleddet. Men å variere med denne øvelsen, og mange andre typer, er ok. Takk for innspill. God fredag!

LH

01.11.2013 kl.17:40

Takk for svar :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits