Søndagens styrkeøvelse; Løft din egen kroppsvekt

Øvelsen som styrker både rygg, mage og armer!

Chin-ups, eller Chins øvelsen der du løfter din egen kroppsvekt opp til en stang. Navnet på øvelsen kommer av at haka skal komme så høyt opp, at du har den over stanga, derav Chin Up.

Denne øvelsen blandes ofte med Hang-ups/Pull-ups, og likner på mange måter. Navnene brukes om hverandre, og begge øvelsene er gode i alle styrketreningsprogram.

Tufteparken Kunnskapsriktrening

Tren ute i Tufteparken på St-Hanshaugen i Oslo!

Chins eller Pull-ups?

Forskjellen på disse to øvelsene er grepet du holder på stanga. 

I Chins har du et underhåndsgrep, håndflatene mot deg, slik at Biceps får mer optimale arbeidsforhold. 

I Pull-ups/Hang-ups brukes et overhåndsgrep, med håndflatene fra deg, slik at den store ryggmuskelen Latissimus Dorsi utfordres mer, og Biceps mindre. I denne øvelsen varieres bredden på grepet, et bredt grep øker utfordringen, og er dermed tyngre enn med smalt grep. Ryggmusklene må jobbe mer, og Biceps mindre i et bredt grep.

Les mer om øvelsen og muskelbruk.

Les mer om opptrening til Hang-ups.

Utfordringen er ikke over enda, men å løfte sin egen kroppsvekt krever mye trening!

Start med Chins!

Cins er øvelsen som de fleste klarer å utføre før Pull-ups/Hang-ups, på grunn av arbeidsforholdene til blandt annet Biceps. 

Å starte med Chins vil hjelpe på motivasjonen, og er en god opptrening til de andre variantene av å løfte sin egen kroppsvekt. 

Bruk strikk som hjelp oppover, eller hopp opp og brems så sakte du kan på vei ned, om du ikke er sterk nok til å utføre en fra strake armer til haka over stanga ennå.

Tufteparken Kunnskapsriktrening

Slik gjør du:

Trekk deg rett opp fra strake armer, uten å hjelpe til for mye med bena. Stram magen for å holde kroppen stabil, og før albuene ned langs kroppen. Sikt mot å holde skuldrene lave gjennom hele øvelsen, noe jeg øver mye på.

Når du når toppen, bremser du så mye du kan på vei ned igjen. 

Denne typen øvelse krever kontroll i muskulaturen i øvre rygg og skulderbladene, i tillegg må Biceps og den store ryggmuskelen samarbeide i en bevegelse.

Dette er en skikkelig tung øvelse, men det er utrolig motiverende når man endelig klarer å løfte seg opp helt uten hjelp! Da er all tiden brukt på opptrening verdt det.

Ha en flott søndag alle sammen!

4 kommentarer

deveny

24.11.2013 kl.10:20

Flink du....:-)

KunnskapsrikTrening

24.11.2013 kl.10:33

deveny: Tusen takk :)

June Holm

24.11.2013 kl.21:45

Tufteparken på St.hanshaugen hørtes spennende ut! Bor ikke alt for langt unna, så kanskje jeg burde ta turen dit :) Må være gøy å trene ute i blant!

KunnskapsrikTrening

25.11.2013 kl.09:35

June Holm: Anbefales! Ta deg turen for en variert og morsom treningsøkt. Kanskje vi sees? God mandag!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits