Ukens styrkeøvelse: Crunch med kabel

Hodet mellom bena!

Trening av magemusklene er et utrolig stort og spennende tema.

Styrketrening med frie vekter, eller kroppsvekt vil aktivere magemuskulaturen underveis, samtidig som løping også er god magetrening. 

Oppgaven til magemusklene våre, både rette og skrå, er å holde kroppen oppreist, samt gjøre vridninger i overkroppen mulig. Magemusklene samarbeider med de lange ryggstrekkerne, og en god balanse mellom forside og bakside er viktig for å unngå skader og feiltrening. 

Statisk magetrening med for eksempel planken, push-ups, knebøy og benhev er god #trening, men dynamiske mageøvelser er også viktig å ha i treningsplanen. 

Crunch

Hva er egentlig forskjellen på situps og crunch? Disse to øvelsene utføres om hverandre, og navnene blandes ofte. 

Enkelt forklart er en crunch øvelsen der du krøller magemusklene, og tenker at hodet skal mellom bena (men ikke så langt). Liggende crunch skiller seg fra en situp ved at kun øvre del av ryggen løftes fra underlaget, og du krøller istedet for å løfte opp overkroppen. 

Ved øvelsen crunch vil ikke hofteleddsbøyeren få like gode arbeidsforhold som ved situps, og magemusklene blir utfordret mer (om det gjøres riktig). 

Ukens øvelse er en god variant til klassisk magecrunch.

Crunch i kabeltrekk:

Denne øvelsen kan gjøres på mange måter, både med hodet mot og fra kabeltrekket, eller liggende på bosuball. 

Still deg på kne med ansiktet fra kabeltrekket, bruk et tau som håndtak. Len deg litt fremover for å få vektene opp, og hold tauet foran skuldrene. 

crunch kabeltrekk

Krøll sammen magen, og før hodet ned mot underlaget. Tenk at hodet skal mellom bena. Før albuene ned til lårene. 

Brems rolig og kontrollert tilbake til utgangsposisjon. 

crunch kabeltrekk

Magemuskler og hofteleddsbøyer

Jo mindre bevegelse du har i hofteleddet, jo mindre kan hofteleddsbøyeren hjelpe til. 

Det er ingenting i veien med at hofteleddsbøyeren arbeider, så lenge magemusklene aktiveres og arbeider både ned og tilbake.

Bøyer du deg rett frem vil hovedsaklig de rette magemusklene arbeide, men bruker du sidene, vil de skrå magemusklene også utfordres mer. 

Se flere styrkeøvelser her.

Kabelcrunch vil kjennes godt i magemusklene, særlig om du fokuserer på å krølle skikkelig sammen!

Hvilken mageøvelse er din favoritt?

9 kommentarer

Kristin

31.01.2014 kl.00:36

Oj, det der var en helt ny øvelse for meg! :)

Alltid kjekt å lære noen nye øvelser, ikke alltid jeg synes sit-ups osv er like gøy.. Akkurat nå for tiden blir det en del planke på meg, men har også en del andre mageøvelser jeg har på programmet 2-3 ganger i uken :)

KunnskapsrikTrening

31.01.2014 kl.07:17

Kristin: Prøv den på trening i helgen! Sørg for at du holder tauet foran skuldrene, slik at armene ikke må jobbe masse for å holde igjen. God trening, og god fredag :)

Kristin

31.01.2014 kl.15:20

Skal se om jeg får til å rigge det opp her hjemme. Jeg har jo strikk, så det er håp :)

Takk, god trening og god fredag til deg også! :D

Takk for en inspirerende blogg :)

KunnskapsrikTrening

03.02.2014 kl.17:52

Kristin: Så bra! Fikk du det til hjemme?? God mandagskveld!

Kristin

11.02.2014 kl.11:18

Jeg har ikke rukket å teste den ennå, mest fordi jeg ikke har hatt tid til å ta styrkeprogrammet mitt siden da :/ Har vært litt sløv ;) Men jeg har absolutt tenkt å prøve den ut, og sannsynligvis legge den inn i fast program :)

KunnskapsrikTrening

12.02.2014 kl.07:53

Kristin: Fortell gjerne hvordan du syns den fungerer i styrkeprogrammet ditt :)

Kristin

12.02.2014 kl.19:42

Det skal jeg gjøre :) Har lagret innlegget som bokmerke i nettleseren ;)

Kristin

12.02.2014 kl.22:38

Jeg prøvde den faktisk i kveld! :) Riktignok med strikk, da jeg ikke har tau tilgjengelig her hjemme. Jeg skal justere strikken litt til neste gang, for jeg kom ikke langt nok ned med albuer og hodet. Men jeg tror ellers det der kan være en god øvelse for meg :)

Iselin Larsen

05.03.2014 kl.18:06

Jack Knife med 10 kg vekt skive er min favoritt :-)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits