Push-ups på knærne? Slik gjør du det!

Få med deg rumpa på vei ned

Push-ups en en god øvelse for mer enn brystmusklene. 

Avhengig av hvor bredt eller smalt du har hendene i forhold til overkroppen, vil bakside arm (triceps), skulder (deltoideus) og bryst (pectoralis) utfordres på ulike måter. 

Uansett hvilken variant du velger, er magemusklene og de lange ryggstrekkerne viktige i stabiliseringen av overkroppen. 

På knær kan også være tungt

Forskjellen på å utføre push-ups på knær eller tær er stor, og for veldig mange blir det for tungt å ta mange repetisjoner på tærne. 

Push-ups på knærne er ofte forbundet med å være svak, og at det er noe eldre og utrente personer må gjøre. 

Dette er ikke tilfelle, så lenge du har en strak linje fra knærne til skuldrene underveis!

I en push-ups skal vi etterstreve at kroppen holder en strak linje fra punktene som er i kontakt med underlaget. 

Skal vi gjøre push-ups på knærne skal altså hofta ikke ha en stor knekk slik at rumpa kommer opp mot taket, men heller strekkes og presses ned mot gulvet, slik at vi får med oss rumpa på vei ned. 

pushups trening med kroppsvekt 

Senk overkroppen ned mot gulvet i samme strake linje, slik at vi får med oss hele den delen av kroppen som er mellom knærne og hendene. 

Utfører vi push-ups med rumpa pekende oppover, og en for stor knekk i hofta, vil vi kun senke overkroppen ned mot underlaget og vi utforder ikke mage/rygg og de andre musklene så mye som vi har potensiale til. 

pushups trening med kroppsvekt

Stram ekstra godt i magen når du presser opp igjen, slik at kroppen fortsatt er like strak, og ikke rumpa stikker opp og vi "jukser". 

Se flere varianter av push-ups og andre øvelser her!

Naturlig svai 

Ryggen vår har en naturlig svai, noe som er individuellt fra person til person. Selv om denne svaien er naturlig, kan en veldig stor svai tyde på en for stram hofteleddsbøyer som da trekker hofta ned i forkant. I dette tilfellet kan høying av hofteleddsbøyeren være et fokuspunkt for å få til øvelsen best mulig. 

Fokuserer du på dette neste gang du skal gjøre push-ups, vil også øvelsen bli tung på knærne. Særlig om du alltid starter på tærne, hvor du utfører så mange du faktisk klarer på tær, før du går ned på knærne for å fortsette med resten av repetisjonene. 

Hva med å ha som mål å klare en eller to ekstra push-ups på tærne før du går ned på knærne hver gang du gjør øvelsen?

Det er en utfordring!

Foto: Andreas Bjørseth

5 kommentarer

Kristiane

20.02.2014 kl.09:21

Takk for tips ;)

20.02.2014 kl.09:56

Takk, var lærerikt.

Vi som tar push up på knærne er ikke svake :)

Ha en fin dag

KunnskapsrikTrening

20.02.2014 kl.10:01

Kristiane: God trening!

KunnskapsrikTrening

20.02.2014 kl.10:02

Anonym: Så bra du fikk noen tips :) Det er på tide å se på push-ups på knær som en god øvelse også!

cheerchrissy.blogg.no

20.02.2014 kl.17:45

kjempe bra tips

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits