Problemer med å holde håndleddene rette under benkpress?

Innlegget er sponset

Full fokus på å unngå knekk i håndleddet under benkpress

Med Klinikk for alle som samarbeidspartner har jeg regelmessige avtaler med en flink og engasjert fysioterapeut. I tillegg er han kettlebellsinstruktør, noe som gjør at treningsinteressen fører til gode diskusjoner underveis. 

Forrige ukes time startet med en gjennomgang av hvordan oppstarten av det nye treningsprogrammet hadde vært. Og ja, jeg hadde med den nye treningsdagboken!

treningsdagbok
Med et 4x4 treningsprogram krever det mye av meg for å finne riktig motstand på de ulike øvelsene, både for best mulig effekt, men også for å virkelig kjenne at jeg faktisk har trent. Dette er noe jeg kommer til å bli bedre på, og med riktig fokus vil jeg sansynligvis få gode treningsresultater.

Skjeve håndledd

Etter å ha kjørt på med tyngre løft en vanlig på benkpress, har jeg blitt oppmerksom på at håndleddene mine ikke akkurat er rette underveis. Dette har ikke vært et problem før fordi jeg ikke har løftet kun 4 repetisjoner, og dermed brukt lettere motstand. Håndleddene har alltid vært skjeve utover til siden under benkpress, men når det blir tyngre løft blir det også ubehagelig.

Veldig mange sliter med håndleddene under trening, og særlig med øvelser som bekpress, pushups eller liknende. Vanligvis knekker håndleddet bakover fordi vi ikke er vant til å stive av håndleddene. For meg er problemet at håndleddene knekker ut til siden, noe som er utrolig vanskelig å rette opp selv. 

For å finne ut av tilpassninger på benkpress testet vi ut ulike løfteteknikker med ulik grepsvidde på stanga. Som vane bruker jeg et bredt grep, noe som da gjør at håndleddsvinkelen blir endret. Edward fikk meg til å teste litt smalere grep, noe som får håndleddene til å være rettere enn med det bredere grepet. 

klinikk for alle benkpress
I tillegg testet jeg ut et grep hvor lillefingeren ikke må klemmes rundt stanga, men kan være løsere. Dette fungerte også med at håndleddet ikke ble knukket utover til siden. 

Her tester jeg ut et litt smalere grep, og med et løsere grep om stanga. Siden stanga kun veier 20kg ble dette en unaturlig lett motstand i forhold til det jeg løfter ved 4x4, og håndleddene ser og føles rette ut i alle vinkler. Dette føltes veldig bra, og jeg var nærmest overbevist om at problemet var fikset, selv om jeg innerst inne vet at det ofte ikke er så enkelt. 

Men! 

Håndleddene var en smule rettere under benkpress på mandagens styrketrening, men når jeg da la på den motstanden som akkurat kan løftes 4x4, knakk de igjen ut til siden. Jeg må nok gå ned i motstand og bruke tid på å komme inn i rett løfteteknikk, ikke bare håpe på en quick-fiks. 

I dag er jeg klar for en ny behandlingstime, så vi får se om det er noe vi kan finne ut av, eller om øvelsen rett og slett må byttes ut med en annen variasjon til benkpress. 

Å få nye innfallsvninkler på treningsvanene sine er veldig bra, særlig når jeg har merket at motivasjonen er litt dalene når det kommer til styrketreningen. 

Noen fler som har problemer med håndleddene under bekpess?

4 kommentarer

Kristin

26.02.2014 kl.19:54

Jeg tar brystpress med manualer. Jeg klarer rett og slett ikke benkpress. Føles feil og ukomfortabelt. Skråbenk og liggende brystpress funker bedre for meg. Og jeg kan trene opp håndleddene mine.

samra

27.02.2014 kl.11:05

Har også litt problemer med håndleddene, men mest under bicepscurls. Kunne du ha lagt ut et bilde av der du får skjeve håndledd under benkpress? Prøver å se for meg at de går ut til siden, men er ikke sikker på at jeg forstod det helt. Kanskje vi har samme problem...

KunnskapsrikTrening

28.02.2014 kl.08:59

Kristin: Ja, jeg kommer til å bytte til manualer når jeg skal kjøre hypertrofi-perioden, men ved 4x4 blir det ikke optimalt med ustabile manualer. Da får jeg ikke rekrutert så mange enheter i muskulaturen som jeg burde, bare fordi det er andre begrensende faktorer enn selve styrken. Det blir vanskelig med håndledd som ikke samarbeider under benkpress, skikkelig irriterende! God fredag :)

KunnskapsrikTrening

28.02.2014 kl.09:00

samra: Hei! Jeg skal prøve å få tatt et bilde som viser håndleddene under benkpress! God fredag :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits