Polar Loop, eller skal vi si "Aktivitetspolitiet"?

Hverdagsaktivitet under lupen med Polar Loop aktivitetsbånd

Det er litt over fire uker siden jeg var på lanseringen av aktivitetsbåndet Polar Loop, en fredags morgen på Bølgen og Moi i Oslo. 

En god frokost, tett snøvær ute, og en rekke sporty inviterte var den perfekte settingen for en inspirerende start på helgen. 


Polar Loop ble lansert samtidig som "Sitting is the new smoking" ble omtalt i media, noe passer perfekt med konseptet til dette aktivitetsbåndet. Som deltaker fikk jeg mitt eget bånd, tusen takk!

Med Grethe Roede og Yngvar Andersen som nytt superteam, fikk frokostdeltakerne en morgen med fokus på at hverdagsaktivitet burde løftes mer frem i lyset. 

Vi mennesker har bygget opp et samfunn som er enklest mulig, uten krav om å bevege seg mye. Denne utviklingen går i feil retning om man skal tenke på folkehelse og livskvalitet. 

Hverdagsaktivitet, ikke bare treningstimer!

Polar Loop er et verktøy som registrerer bevegelse og aktivitet i løpet av dagen, litt som en nymotens skritteller. Dette betyr at båndet er følsom ovenfor bevegelse i armen du har båndet på, derfor anbefales det å ha Polar Loop på den ikke-dominerende hånda. 

Aktivitetsbåndet er laget for å økte hverdagsaktiviteten til alle, uansett om du trener flere økter i uken, aldri trener, eller ligger midt i mellom. Fordi du har båndet på hele døgnet, vil det derfor kreve mer enn en spinningtime om dagen for å oppnå aktivitetsnivået du har valgt i løpet av dagen. 

For å følge med på aktiviteten din i løpet av dagen finnes det kun en knapp, som vil vise hvor langt du har kommet med aktivitetsmålet ditt i løpet av dagen, og hvor langt du har igjen for å fylle opp ved å løpe, gå og stå, antall kcal, steg, tid og puls.

Legg inn dataene dine riktig

For at båndet skal bli en motivasjonsfaktor er det viktig å registrere alle data om deg selv nøyaktig og ærlig første gangen du logger deg på nettsiden Polar Flow. Her skaper du kontoen din, og legger inn tall som vekt, høyde, makspuls, aerob terskel og andre fakta om deg selv. De dataene du ikke har målt, trenger ikke å legges inn, men bli beregnet på bakgrunn av de andre dataene dine. 

Ved å velge aktivitetsnivå i løpet av dagen, velger du også hvor mye som kreves hver dag for å oppnå målet ditt. Det finnes tre kategorier å velge mellom: Mest sittende, mest stående, eller mest i bevegelse. 

Med ekstrautstyr som Bluetooth-pulsbånd vil ikke bare aktivitet som registreres ved hjelp av bevegelser bli loggført, men også aktiviteter som spinning, styrketrening, og andre aktiviteter som øker pulsen. Dette vil jeg absolutt anbefale alle å skaffe seg, da det er ganske frustrerende å komme hjem fra en tøff spinningtime, for å se at man ikke har fått registrert noe aktivitet med båndet!

Pulssensoren til Polar Loop er ikke kompatibel med min Nike+ GPS klokke, som også kobles opp til et Polar pulsbånd, noe jeg håper kan samkjøres etterhvert!


To pulsbånd, et til Polar Loop for å registrere aktiviteten som da vises i Fat- eller Fit-sone, og et til Nike+ GPS klokka for å registrere pulsen sammen med distanse.

Aktivitetspolitiet!

Selv har jeg valg den midterste kategorien, mest stående. Dette gjør at jeg enkelt oppfyller målet mitt de dagene jeg trener kondisjon, men ved styrketrening eller hviledager er det ikke like lett!

Båndet får meg til å gå tur, og ikke minst unngå å sitte/være inaktiv i mer enn 60 minutter. Dette er fordi røde varseltrekanter registreres på innloggingssiden om man sitter mer enn en time, disse har jeg fått nok av i løpet av de fire første ukene. 

Å bevege seg hver eneste time burde ikke være vanskelig, trodde jeg. Det er vanskeligere enn man tror, særlig om kvelden!


Hver gang man synkroniserer Polar Loop på Polar Flow lastes den registrerte aktiviteten inn, og settes sammen til grafer, diagrammer og oversikter i kalenderen. 

Dette er gøy å følge med på, og gir en god oversikt over hvordan mitt aktivitetsnivå faktisk er i løpet av ulike dager. 

Selv om min side er full av muligheter for å se min tidligere aktivitet, blir det litt for mange muligheter og knapper.

Siden blir dessverre uoversiktlig, og litt slitsom å forholde seg til om man ønsker å få en enkel og grei oversikt. I tillegg er det noen ting som ikke fungerer helt optimalt, for eksempel registrering av distanse/km. Dette tror jeg kun virker om man i tillegg har Polar Flow appen, noe som ikke har kommet for android enda. 



I kalenderen kan man relativit enkelt få en oversikt over alle dager i måneden, og hvor aktivitetsnivået ditt ligger i forhold til målet du har satt deg. Her ser man også oppsummering av antall skritt, tid i aktivitet, ulike intensitetssoner, antall varseltrekanter og prosent måloppnåelse per dag og for hele måneden. 

Blir det for mange dupetitter?

Etter en måned med Polar Loop på høyre hånd, og Nike+ GPS pulsklokke på venstre hånd er jeg fortsatt ikke lei av aktivitetsregistrering.

Mange syns nok det kan bli litt mye med et jag om å oppnå målet sitt hver eneste dag, men for meg har båndet gjort meg mer oppmerksom på at aktivitet i hverdagen er mer enn en times trening om dagen. Båndet blir som en blanding av aktivietspoliti og motivasjon i løpet av dagen, jeg vil jo ha en god måloppnåelse når jeg først bruker båndet!

Polar Loop kan likevel ikke erstatte en GPS-klokke, men er heller et hjelpemiddel i hverdagen.

Målet fremover er å redusere antall varseltrekanter, og etterhvert komme meg opp til neste aktivitetsnivå; Mest i bevegelse!

Les mer om båndet på Polar sine nettsider.

Noen andre som har testet Polar Loop?

2 kommentarer

Charlotte

02.03.2014 kl.10:13

Gøy at polar også har kommet med en kopi av nike fuel båndet :) Du skriver det kan kobles med bluetooth-brikken til polar. Jeg har en rcx3 med vanlig bånd+brikke, kan den kobles til denne også?

KunnskapsrikTrening

02.03.2014 kl.12:03

Charlotte: Ja, det er jo mange slike bånd på markedet, så det er jo ingen ny oppfinnelse :) Jeg kan ikke koble opp min andre pulssensor fra polar til båndet, siden det ikke er bluetooth, så jeg tviler litt på det. Men er ikke sikker, så du kan sjekke med Polar kanskje! God søndag :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits