Kranglete korsrygg og kinesiotape

Sponset behandling

På tide å høre på korsryggen!

Etter en periode med småvondt i korsryggen, særlig ved styrkeøvelser som involverer hofteleddet, var dagens time hos Klinikk for alle etterlengtet. 

Smerter i korsryggen kommer og går hos meg, men i det siste har det gjort særlig vondt ved benpress, knebøy, markløft og spensthopp. Heldigvis har jeg ikke hatt vondt ved løping eller andre aktiviteter, og heller ikke ellers i hverdagen. 

Men for å unngå å gå for lenge med en små-irriterende korsrygg som kanskje kan utvikle seg til et større og mer langvarig problem, ble dagens behandling rettet mot ryggen


Kinesiotape med fine farger!

Alt henger sammen!

Edward som er min fysioterapeut og sparringspartner når det gjelder tanker og ideer om #trening, behandling og andre spennende temaer, gjennomførte en grundig analyse av meg. 

Det var ikke å legge skjul på at smertene i korsryggen kanskje forsterkes av relativt dårlig bevegelighet i bakside lår (hamstrings) og hofteleddet. Edward kom raskt frem til at problemet sansynligvis ligger i et bestemt punkt i korsryggen, som gir smerte når ryggvirvlene rundt beveges. I tillegg avdekket vi at jeg må jobbe mer aktivt med å få på plass både bekken og ribben under aktivitet og ellers når jeg sitter, står og går. De lange ryggstrekkerne har på grunn av dette blitt veldig anspent, noe som også kan bli et problem etterhvert.

Enkelt forklart må jeg unngå å "henge" på hofta slik at nedre del av korsryggen ikke blir så utsatt for feilstilling. Ved å knipe sammen setemuskulaturen og stramme magemusklene enda mer, vil hofta unngå å tippe fremover. Ribbena skal jeg også prøve å få mer på plass ved å stabilisere med øvre del av ryggen, slik at en god holdning ikke bare kommer fra å skyve brystkassa frem.

Blå og rosa tape på ryggen

Kinesiotape brukes mye av idrettsutøvere, men har også blitt tatt inn i varmen av mosjonister og terapauter for å behandle eventuelle skader eller vondter. Tapen er elastisk og kan med hjelp av riktig påklistringsteknikk hjelpe til å både støtte, heve eller legge trykk på ønskede steder.


En rosa stripe med tape ble plassert horisontalt med trykk på punktet der smerten i korsryggen kjennes, forhåpentligvis kan dette gi en effekt etterhvert.  

For å prøve å få de lange ryggstrekkerne til å slappe mer av la Edward press på musklene nedover ryggen, og la på blå Kinesiotape. Disse to tape-stripene skal hjelpe bindevevet med slippe eventuell tension ved å trekke ut huden der tapen sitter. 

Det er gjort mye forskning på slik Kinesiotape, og konklusjonen til mange reviewer av slike studier er at det absolutt kreves mer forskning på området. 

Jeg er åpen for tapen, og er spent på om dette har noe effekt!

To øvelser i hjemmelekse

For å  bli vant til dette nye bevegelsesmønsteret, og i tilleg prøve å øke mobiliteten i ryggen fra topp til tå fikk jeg to øvelser i hjemmelekse. 

Baby rock er en øvelse hvor man står på alle fire med en rygg i nøytral stilling, altså med det som burde være en naturlig svai i nedre korsrygg, og ribbena trukket opp mot ryggsøylen. For meg må dette øves inn. Øvelsen går ut på å bevege seg bakover som om man skal sette seg ned på hælene, men å ikke gå lengre enn at ryggens posisjon opprettholdes. Ser man på selve bevegelsen likner dette på en knebøy, noe som selvsagt er målet etterhvert!


Mckenzie hvilestilling er vel den beste øvelsen man kan tenke seg. Ligg på magen med albuene i gulvet, og slapp av! Hele poenget med øvelsen er å motvirke at nedre del av korsryggens virvler står i spenn utover. Denne skal jeg definitivt klare å gjøre hver dag!

Nytt treningsprogram!

I morgen kjører jeg i gang med den nye perioden med styrketrening; hypertrofi. 

Les oppsummeringen min etter perioden med 4x4-programmet mens du venter på å lese om det nye programmet. 

Jeg gleder meg!

Har dere erfaringer med kinesiotape og smerter i korsryggen?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits