Skuldertrening med kroppsvekt

Hjemmetrening av skuldre

#Trening med kroppsvekt er både effektivt og gøy. Særlig fordi det kan gjøres hvor som helst, som for eksempel på stuegulvet før jobb. 

Noen muskler er likevel vanskelig å utfordre med lite, eller ikke noe utstyr, fordi disse musklene arbeider under bevegelser som ikke er så enkelt å få til med kun kroppen som verktøy.

Skuldermuskelen, delta, er et eksempel på en slik muskel. Selv om skuldrene får jobbet ved vanlige pushups vil ikke denne øvelsen primært utfordre skuldermuskelen. Samtidig er skuldermuskelen delt i tre, fremre, midtre og bakre delta, noe som gjør at denne muskelen kan trenes med mange forskjellige varianter av øvelser. 

En variant av pushups

For å rette fokuset mot skuldre når jeg trener hjemme er denne varianten av pushups en god øvelse. 

Pike pushups, eller skulder-pushups ser egentlig ut som en blanding av pushups og yoga. Og er også en super måte å trene seg opp til håndstående pushups.

Stå med rumpa opp i taket

Start i klassisk pushups-posisjon, og gå flytt føttene oppover mot hendene slik at du blir stående i en omvendt V. Hvor spiss V du kan stå i begrenser seg av lengden på hamstrings i bakside lår, er dette et stort problem kan du ha lett bøyde knær. 

Senk overkroppen ned mot gulvet slik at hodet såvidt treffer, før du presser opp igjen. Husk å stramme i magen for å holde kroppen mest mulig stabil underveis.

hjemmetrening kroppsvekt
Den begrensende faktoren for meg i denne øvelsen er helt klart bakside lår, og er noe som gjør at jeg ikke kommer så langt frem med tærne som jeg ønsker. Det strekker godt i hamstrings, noe som er en bonus i tillegg til muskelarbeidet i skuldrene. 

Vanskelighetsgrader

Denne øvelsen kan varieres og tilpasses de fleste.

Som nevnt vil denne øvelsen være en god opptrening til håndstående pushups, og jo mer loddrett overkroppen står i forhold til underlaget, jo mer likner øvelsen på håndstående. 

En annen måte å gjøre dette mer utfordrende er å stå på en forhøyning med tærne, for å kutte ut eventuelle begrensninger fra bakside lår. Bruk en benk, eller press føttene mot en vegg. Bruker du veggen kan du gå litt lengre opp hver økt, og til slutt står du i håndstående mot veggen. 

Perfekt øvelse i hjemmetrenings-programmet!

Denne typen øvelse passer veldig godt i treningsprogrammet for hjemme- eller utetrening, og kommer til å dukket opp i gruppetimene utendørs her på Fornebu!

Nå er det allerede torsdag, hva er deres spreke planer?

5 kommentarer

20.03.2014 kl.14:18

Så flink du er, utrolig fin blogg og fin jente. Stå på videre!

Spennende og se resultatene dine fremover og alt det positive du har å komme med.

Jeg blogger også om trening og kosthold generelt ;)

Kathrine Louise

20.03.2014 kl.19:05

Kjempegodt tips! Gjelder å være litt kreativ med hjemmetreningen, men man får jo absolutt trent hele kroppen selv uten noe særlig utstyr også :D

RisRosOgKlaging

21.03.2014 kl.18:37

Så flotte tips!

Jeg lurte litt på om du kunne skrive litt om trening for psykisk syke, jeg er selv psykisk syk og lider av angst og alvorlig depresjon med veldig lite energi. Jeg går tur så og si hver dag, men trening og alt som gjør meg veldig varm er vanskelig da mister jeg absolutt all energi jeg har og må hvile lenge. Legen har sagt at jeg har lavt blodtrykk og at det var nok derfor jeg ble svimmel under trening spesielt kardio trening. Jeg er litt bekymret og lurer på om det er på grunn av at jeg er psykisk syk eller om det er noe annet.

Vi vet jo alle at det er bra å trene, men det er lite om folk som ikke orker eller kan trene på grunn av sykdom.

Jeg vil kunne trene som normalt, og ikke bare bli dårlig av trening. Vil jo helst få noe ut av treningen også, men jeg føler aldri at jeg får mer energi av treningen uansett hva jeg gjør. Jeg pleier som regel å føle på slitenhet.

Kunne du ha skrevet litt om hvorfor dette skjer og om det er noen måter å endre på det. Eller om det er noen bedre måter å trene på?

KunnskapsrikTrening

22.03.2014 kl.08:34

Anonym: Tusen takk :) Veldig hyggelig å høre at du vil følge med videre på bloggen! God helg til deg!

KunnskapsrikTrening

22.03.2014 kl.08:34

Kathrine Louise: Den øvelsen er noe jeg syns kjennes skikkelig godt, og skuldertrening har jeg savnet når jeg trener med kroppsvekt hjemme. God lørdag!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits