Goodmorning med kettlebell

Sponset behandling

Har du prøvd denne øvelsen?

Øvelsen  trener opp både bakside lår og setemuskulatur, men styrker også mage og rygg. 

Goodmorning er en styrkeøvelse som likner på bevegelsen vi skaper i strake markløft, men her har vi vektene på ryggen/nakken i stedet for i hendene. 

Slik gjør du

Enkelt forklart utføres en goodmorning ved å knekke i hofteleddet (hip hinge), og lene deg fremover med stabil rygg, og da særlig korsrygg. Stopp før du kjenner at du mister kontrollen, og trekk deg opp igjen ved å aktivere bakside lår (hamstrings), og knipe sammen rumpa (gluteus). 

Det er ikke et må å gå veldig langt ned, med mindre du klarer å opprettholde en god posisjon på ryggen hele veien. 

Den vanligste måten å utføre øvelsen på er å bruke vektstang, men fordi jeg ikke har vektstang hjemme, kjører jeg nå goodmorning med en kettlebell istedet. Her har jeg testet ut øvelsen sammen med fysioterapeut Edward, som er like interessert i biomekanikken bak slike øvelser som meg. Han jobber hos Klinikk for alle, som jeg har et samarbeid med. 

klinikk for alle styrketrening hjemmetrening
Hold en kettlebell med to hender bak hodet, da blir vekten stabil og trygg gjennom hele bevegelsen. 

På dette bildet har jeg en liten knekk i knærne, på grunn av at bakside lår er mitt svakeste punkt i denne bevegelsen. Med en liten knekk i knærne, vil jeg kunne lene meg litt lengre fremover, og i tillegg få en god strekk i bakside lår. Styrke- og bevegelighetstrening på en gang, det er effektivt!

klinikk for alle styrketrening hjemmetrening
På dette bildet viser jeg øvelse på hvordan man kan øve seg opp til bedre motor kontroll i den såkalte hip hingen, altså å knekke i hofta. Dette er noe jeg jobber med, og med en kettlebell som ekstra motstand, ble dette en logisk måte å få til bevegelsen. 

Gode øvelser for opptrening av korsrygg og kontroll på hip hinge

Baseball-squat gir også opptrening på kontrollen over denne bevegelsen over hofteleddet, les mer her

Box-squat er også en øvelse som er smart å fokusere på om du har problemer med korsryggen, les mer om teknikken her

Variasjon og kontrollerte bevegelser

Goodmorning er en god øvelse for de fleste, særlig som variasjon eller tillegg til typiske baseøvelser som strake markløft, knebøy, hofteløft og liknende. 

Med en motstand vi kan kontrollere vil øvelsen som sagt både gi muskelaktivering og setter bakside lår på strekk, noe som er positivt i en travel hverdag. 

8-10 repetisjoner med 3 serier, gjerne i et supersett med en annen øvelse, eller i en sirkeltrening. 

Med full fokus og kontrollerte bevegelser blir dette tungt selv med en relativt lett kettlebell!

5 kommentarer

Line

09.04.2014 kl.10:19

Super blogg med tips som har høy faglig kvalitet ;) Håper på mange innlegg framover!! :)

KunnskapsrikTrening

09.04.2014 kl.10:29

Line: Hei! Takk for hyggelig kommentar :) Veldig glad for at du setter pris på innlegg med faglig kvalitet! Ha en super onsdag :)

Samra

09.04.2014 kl.10:50

Interresant. Har ikke tenkt på denne før. Tusen takk for tipset :-)

KunnskapsrikTrening

09.04.2014 kl.10:53

Samra: Ikke jeg heller :) Har prøvd med kettlebells i front før, men syns det ble mye statisk arbeid for armer og skuldre slik at jeg ikke fikk fokusert på selve øvelsen. Denne funker bra, og kan gjøres hjemme i stua! God onsdag!

09.04.2014 kl.10:59

Hadde ryggdag igår, (STØØL hehe) så jeg gleder meg til neste ryggdag, da SKAL jeg prøve denne :-) Kettlebells <3

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits