Ikke bli redd for å løpe!

Fortsett å løpe regelmessig

Den siste uken har artikkelen "For mye løping er ikke sunt" på VG.no fått mange til å tenke gjennom løpevanene sine en ekstra gang. Her advares det mot ekstremløpebølgen med skremmende ord. 

En studie fra American College of Cardiology med fokus på mengde løping, og effektene på livslengde av dette har blitt roten til utsagn om at løping er farlig, og i verste fall kan korte ned livet. En lege som har gått studien etter i sømmene anbefaler et maksimum på 2-3 timer løping i uken. 

Men konklusjonen om at løping dreper er ganske dramatisk, om man finner ut hva slags studie og hvilke resultater dette er basert på.


Bildet er et screenshot fra vg.no

Spørreundersøkelse på nett

Studien er faktisk et nettbasert spørreskjema, kalt Masters Running study, som alle kan delta på. Her fyller man ut informasjon om sine løpevaner, smerter, om du har høyt blodtrykk, om du bruker smertestillende og mange andre ting. 45 spørsmål hvor deltakerne selv svarer etter sin hukommelse og samvittighet, og inneholder ikke oppfølgingsspørsmål, eller av åpenlyse årsaker noe om livslengde.

Delta her dere også!

Over 3000 løpere har blitt studert på nett

Bakgrunnen for studien er en oppdeling i to grupper av svarene fra løpere som selv har valgt å delta på spørreundersøkelsen. En gruppe med de som oppgir å løpe under 20 miles i uken, og de som oppgir å løpe mer enn 20 miles i uken. 

Kort oppsummert har svarene fra 3300 løpere av begge kjønn med en gjennomsnittsalder på 46 år blitt studert. 70% av deltakerne skal registrert å ha løpt en distanse på over 20 miles i uken, altså ca 32 km. Det opplyses ikke om intensitet på løpeturene.

Direkte overførbart til livslengde?

Det første som blir synlig er at veien fra å tolke svarene fra en undersøkelse på nett, hvor personene fortsatt er i live, og til å trekke slutninger om livslengde er et stort sprang. Faktorene det har blitt fokusert på er knyttet til forskjellen i de to gruppene (ingen kontrollgruppe altså) når det gjelder risiko knyttet til hjerte/kar-problemer, diabetes, røyking og bruk av smertestillende midler. 

Forskerne konkluderer i abstractet som er publisert med: 

The underlying cause of the observed U-shaped relationship between training mileage and longevity remains unclear.

 Les hele abstractet her for å unngå å bli offer for medienes "chinese whisperes", gå direkte til kilden med andre ord. 


Jeg tar meg en løpetur med god samvittighet i dag også!

Les også denne artikkelen for mer utdypende forklaringer.

Anbefalinger?

For å kunne bruke denne nettundersøkelsen til å skape store overskrifter er det selvsagt lurt å gå ut med at for mye løping gjør livet kortere. Det blir dratt inn eksempler på hypertrofi i hjertemuskelen hos ultraløpere i noen av artiklene som refererer til denne studien, men man kan ikke forklare en studie for så å begrunne det med andres resultater. Hypertrofi, altså forstørrelse av hjertemuskelen er en kjent og velstudert effekt av mye og kanskje da for mye trening, men dette har ikke blitt studert i denne spørreundersøkelsen. 

En annen ting å legge merke til er at det ikke opplyses om intensitet på løpingen, og da heller ikke på det som ekspertene anbefaler på bakgrunn av denne studien. 

Disse ekspertene som er leger ved ulike hjerte-institutter sier at den magiske grensen for hvor langt vi bør løpe og ikke er ukjent, men de anbefaler 2-3 timer maksimalt i uken.

Betyr dette 2-3 timer på svært lav intensitet, eller på svært høy intensitet? Hvor mange timer vi løper blir jo ikke veldig interessant uten å si noe om hvor hardt det bør være. 

Løp med god samvittighet

Det viktigste budskapet vi sitter igjen med etter denne saken, er at løping, som med andre ting i livet, skal gjøres med måte. Det er som regel ikke en direkte sammenheng mellom dose og respons, mye løping betyr ikke nødvendigvis enda bedre effekter. 

Blir løpingen en stor belastning for kroppen, og blir til ekstreme treningsmengder hver eneste uke, vet man nok selv innerst inne at dette ikke er bare positivt. 

Enten det gjelder løping, kosthold, annen trening, jobb eller andre hobbyer, er det alltid fare for å bli for ivrig. Ekstremisme er aldri godt for helsa. 

Husk å variere treningen, både med distanser, type, og intensitet. Hviledager er viktig, sammen med et godt kosthold.  

Løp med måte, og selvfølgelig med god samvittighet!

8 kommentarer

Beate MK

11.04.2014 kl.08:55

God morgen Helene!

Jeg gjør som deg, løper med ekstremt god samvittighet, hver dag til og med, så fremt jeg er frisk.

Jeg tror nok at menneskekroppen opprinnelig er skapt for å løpe mye.

"Enten det gjelder løping, kosthold, annen trening, jobb eller andre hobbyer, er det alltid fare for å bli for ivrig. Ekstremisme er aldri godt for helsa. "

Så rett! Digger holdningen din Helene. :)

Ha en strålende dag!

edelirosa

11.04.2014 kl.11:36

Alt med måte er såå sant og gjelder på alle områder i livet. Dessuten er det mange andre grunner til å løpe enn å forlenge livet, det er iallefall ingen motivator for meg, snarere løpegleden i seg selv, som bidrar til å gjøre livet verdt å leve.

Fin Fredag og God Påskehelg til deg Helene:-)

Daddy-T

11.04.2014 kl.20:56

Løpegleden i seg selv er verdt det å løpe uavhengig om livet blir kortere eller lengre. Tror allikevel de fleste eksperter vil mene det er bedre å løpe enn å sitte på sofaen. Jeg har stor tro på variasjon i trening. En må finne noe en liker, men klarer en å variere er det nok best for kroppen. Har selv gått litt for mye på klassisk langrenn i vinter, og har kanskje blitt litt stiv i korsryggen av det. Burde nok ha vært litt oftere i svømmehallen som en god variasjon. Av erfaring lærer en kroppen å kjenne, og justere trening etter det. God påske :-)

lineinspirasjon

12.04.2014 kl.06:55

Ikke gadd jeg å lese denne artikkelen på vg.no (joda, jeg la merke til overskriften). Og ikke har jeg lest særlig nøye gjennom det du skrev her i innlegget. Av den enkle grunn at jeg er bombesikker på at det er farligere å la være å løpe enn å løpe. Løpeturene mine verden rundt er definitivt noen av de flotteste minnene jeg vil ha med meg inn i alderdommen.

KunnskapsrikTrening

12.04.2014 kl.10:45

Beate MK: Så enig med deg! Det er så mye skremsel og ekstrem-overskrifter i media om hvordan vi bør leve hele tiden, blir litt lei må jeg si. Håper folk leser med kritiske øyne :) Ha en strålende lørdag!

KunnskapsrikTrening

12.04.2014 kl.10:46

edelirosa: Løpeglede er viktig, og jeg er glad for å ha funnet den selv! Skremmende hvordan media forvrenger noe til å bli en stor overskrift. God påske til deg også!

KunnskapsrikTrening

12.04.2014 kl.10:48

Daddy: Variasjon er kjempeviktig uansett hva det handler om! Det som er skremmende er hvordan tall fra en spørreundersøkelse blir direkte oversatt av media til skremmende overskrifter. Løpeglede og generell treningsglede er et resultat av å kjenne hvordan kroppen reagerer på trening! God lørdag!

KunnskapsrikTrening

12.04.2014 kl.10:51

lineinspirasjon: Ja, jeg er bombesikker jeg også Line! Det jeg reagerte på er hvordan journalister kan forvrenge tallene fra en høyst frivillig spørreundersøkelse til en temmelig bestemt overskrift som dette, når selv personene bak denne studien konkluderer med at sammenhengen mellom løpelengde og livslengde fortsatt er uvisst. Løping, særlig på ferie gir veldig gode minner, noe som jeg også setter stor pris på!
God lørdag til deg, og god påskeferie :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits