Alternativ trening når man ikke kan løpe

Selv om jeg ikke kan løpe, gå, sykle, eller svømme for tiden er det ikke noe problem å trene styrketrening. Det gjelder bare å se mulighetene!

Med en belastningsskade i mellomfoten (metatarsus) som dessverre er enten et tretthetsbrudd eller en brist, er smertene store når det legges trykk på forfoten. Nå har jeg avlastet foten og gått med stive sko siden forrige helg, og heldigvis kjenner jeg at det blir litt mindre smertefullt for hver dag som går. Målet mitt er å kunne gå relativt normalt når turen går til Frankrike på søndag, løping er dessverre helt uaktuelt på en god stund. 

For å ikke miste treningsvanene helt blir det styrketrening annen hver dag, med øvelser som er tilpasset den vonde foten. 

Trening med slynge, strikker, vektstang, kettlebells, og et par krykker er fullt mulig. Det største problemet er kondisjonstrening, da ethvert forsøk på å ha vekt på hele foten er umulig. En øvelse som går bra, og i tillegg utfordrer kondisjonen er kettlebellswing. Denne øvelsen gir høy puls, særlig når man kjører lange serier. Les om den tøffe kettlebell-økten med 550 swings.

3 øvelser du gjør selv om foten er vond:

Benhev med krykker:

Benhev er en god øvelse for magemusklene, og om øvelsen i tillegg utføres med et par krykker blir også overkroppen utfordret med statisk arbeid. 

Hev bena bøyd eller strakt, og senk rolig ned igjen. Ofte vil bakside lår begrense hvor høyt opp vi klarer å heve bena strakt opp. 

Pass på å holde skuldrene på plass slik at du ikke synker ned og henger på albuer og skuldre. Rett og fin holdning i overkroppen, og kontrollerte bevegelser med bena. 

benhev
Et bens knebøy med slynge:

Super øvelse for oss som ikke er bevegelige nok til å kjøre pistol squat uten å stå på en opphøyning. Pass på å stramme godt i magen underveis, unngå å bruke armene mer enn nødvendig på vei opp. Det er musklene i benet som skal jobbe mest mulig. 

et bens knebøy slynge

Pushups på en fot: 

Pushups i slynge, eller på bakken kan gjøres på en fot. Legg den vonde foten over den friske, og kjør vanlige pushups. Ved å kun stå på en fot vil balansen utfordres mer enn med to føtter i bakken.

pushups på en fot
Disse øvelsene er kun et utvalg av de jeg har trent den siste tiden. 

Mange styrkeøvelser krever at man har begge føttene godt plantet i bakken, men om man prøver seg litt frem blir du nok overrasket over hvor mye som kan utføres med litt variasjon!

Følg med for enda flere tips til trening med belasningsskade i foten, andre gode treningstips og faglige innlegg fremover.

Jeg er klar for mammatrening utendørs om ikke så lenge, for en sporty gjeng!

2 kommentarer

Solveig

29.02.2016 kl.17:30

Hei :)

Vet du om det går å ta knebøy når en har tretthetsbrudd? :)

KunnskapsrikTrening

07.03.2016 kl.18:44

Solveig: Hei Solveig! Hvor er det du har tretthetsbrudd?

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits