Opp med pulsen i bratte bakker!

Hvordan trene kondisjon uten å løpe, sykle, svømme, eller ved å trene styrketrening rettet mot kondisjonen?

Det er mulig, og anbefales til alle. Gå i raskt tempo, gjerne i bratte bakker!

For å trene kondisjonstrening, eller utholdenhetstrening må pulsen økes. Når store deler av kroppens muskulatur arbeider kreves det mer oksygen enn i hvile. Dette oksygenet gjør energiomsetning mulig slik at musklene kan arbeide. Med større oksygenbehov øker pulsen og vi puster tyngre og hurtigre. Blodet forsyner musklene med oksygen, og frakter vekk avfallsstoffer som karbondioksid.

Effektene av denne økte pulsen, og dermed økt tilbakestrømning av blod til hjertet, er kjent som bedre utholdenhet/kondis. Les mer om hva som faltisk skjer ved slik trening i kategoriene intensitet og utholdenhet.

Finn en lang og bratt bakke, og gå raskt oppover til toppen. Med stigning vil du få en ekstra utfordring med tyngdekraften, kroppsvekten din skal flyttes både opp og frem.

Du vil raskt kjenne at pulsen stiger, og jo lengre du holder på ved høy puls, jo bedre effekt har aktiviteten på kondisjonen. Gå gjerne opp og ned bakken flere ganger.

Dette er en enkel måte å holde i gang ferietreningen på, og krever kun et par gode sko, en bakke og en vannflaske.

God tur!

2 kommentarer

Marte

08.07.2014 kl.10:07

Hei!

Har også gått noen uker nå uten trening pga. inflammasjon og spent muskulatur i leggene (stadiet før beinhinne). Er fortsatt litt stiv/smerter, men bedre. Kan du skrive noe om hvordan/hvor fort man kan gå fram dersom man ikke har gått eller jogget på 3-5 uker? Hvor ofte/lenge? Vet du om det er bedre å gå i fjell (staver ned igjen) enn i kupert terreng?

Marte

KunnskapsrikTrening

17.07.2014 kl.06:45

Marte: Hei! Det høres både vondt og kjedelig ut! Jeg skal sjekke ut dette mer, håper du kanskje allerede føler deg bedre!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits