Få kontroll over slyngetreningen

Slyngetrening er utfordrende for blant annet styrke, balanse, og koordinasjon. Denne typen trening kan tilpasses alle nivåer, slik at hver repetisjon blir utfordrende for ditt nivå.

Kjenner du øvelsene, og vet hvilke muskler som er hoved- og støttemuskulatur som skal arbeide, er slyngetrening både effektivt og morsomt. Er du derimot usikker på hvordan øvelsene i slyngen påvirker muskulatur, og hvordan kroppens posisjon kan brukes til å tilpasse motstanden er det veldig lett å gjøre øvelsene feil.

Dette blir ikke nødvendigvis skadelig, men gjør at treningen ikke blir så effektiv som den burde, og treningsresultatene lar vente på seg.

En vanlig feil å gjøre under for eksempel pushups er å stå med rn knekk i hofta, slik at rumpa peker opp og ikke er i samme linje som overkropp og ben.

Eller at man svaier og faller ned i hofta.
Kroppen skal være rett som en planke hele tiden, noe som krever styrke i både mage og rygg.

Å henge på skuldrene er en annen vanlig feil mange gjør, rett og slett fordi man ikke tenker over at dette er viktig for utførelsen. Dette er også svært vanlig hos de som ikke har kontroll og styrke i øvre rygg.

Prøv deg frem ved å kun bevege skuldre og øvre rygg opp og ned. Forskjellen er tydelig, og blir raskt et fokuspunkt.

Disse små justeringene på kroppen underveis i slyngetreningen gjør at øvelsene blir mer spesifikke mot musklene som faktisk skal arbeide. En naturlig respons på dette er at repetisjonene blir tyngre slik at du mest sannsynlig må justere motstanden litt.

Helt til slutt er det alltid viktig å senke skuldrene uansett hva du trener!

Mitt tips er å bruke tid på å lese deg opp på hvordan slyngetrening fungerer med tanke på vektarmprinsippet. Kan du dette er det lett å vite hvordan du tilpasser motstanden ved hjelp av blant annet slyngens lengde og kroppens posisjon.

God trening i varmen!

Én kommentar

Cathrine Sundt

22.07.2014 kl.06:59

Takk for gode tips. Skal sjekkes ut neste gang i slyngå.

:)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits