Opptrening etter tretthetsbrudd i foten

Endelig er jeg i gang med løpingen igjen, det er veldig deilig etter fire lange uker med skade i foten.

Etter en så lang pause fra løping, og annen aktivitet som krever å kunne tråkke ned med begge føttene er det tungt å komme i gang igjen.

For å ikke starte for hardt, og kanskje måtte avlaste foten helt enda lengre er tålmodighet viktig.

De første løpeturene ble veldig rolige og forsiktige, for å unngå å bli satt tilbake med smerter igjen. Tålmodighet har vært viktig, og veldig vanskelig den siste måneden.

Med korte og forsiktige joggeturer med fokus på å ikke kjenne smerte i foten har opptreningen så vidt startet. En tur hver tredje dag har gitt foten tid til å hvile i mellom øktene, og jeg har fått inn gode løpevaner igjen. Det er viktig!

For å ikke miste løpegleden og motivasjonen helt prøver jeg å ikke fokusere på den tydelige endringen i utholdenheten. Oksygenopptaket har nok blitt dårligere, men jeg håper at mye også sitter i hodet.

Med en slik pause fra kondisjonstrening er mine tips å starte med korte og rolige turer uten fokus på tid, puls, distanse, eller hastighet. Ikke fokuser på hvor sliten du blir, men heller gled deg over å være i gang igjen!

I tillegger det smart å ikke legge opp til løping eller annen belastende aktiviter for ofte den første tiden. Og har du muligheten til å bytte mellom forskjellige skopar er dette lurt for å unngå lik belastning på foren hver tur.

Hvile mellom øktene er viktig, og husk å lytte til hvordan foten faktisk kjennes.

Jeg gleder meg til neste løpetur allerede, men i dag blir det hviledag!

2 kommentarer

Vektbloggen108

24.07.2014 kl.12:28

Lykke til med tiden framover! Jeg har såvidt begynt å trene og har et spørsmål vedrørende puls da jeg trener med pulsklokke. Er dette noe du kan svare på?

KunnskapsrikTrening

24.07.2014 kl.14:37

Takk for det :) Bare å spørre om puls og pulsklokke, så svarer jeg om jeg kan!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits