Slik ble jeg glad i å løpe

Tidligere i denne uken fikk jeg en kommentar på Instagram fra en som ønsker seg motivasjon og forbedring nå det gjelder løping. Selv hadde jeg skrevet at jeg blir motivert av å se små forbedringer på løpeturene mine hver uke, noe dessverre ikke alle opplever like tydelig. 

For mange er løping en aktivitet som er nesten like vanskelig å få seg til å gjøre hver eneste treningsøkt, og følelsen av å ikke bli bedre kan ta knekken på enhver motivasjon til videre trening.

Kjenner meg igjen 

Dette kjenner jeg meg veldig godt igjen i, siden jeg var i akkurat samme situasjon som beskrevet for tre år siden. Kondisen var relativt dårlig, men evnen til å presse meg selv og virkelig trene effektive kondisjonsøkter var enda dårligere. Dette endte ofte med dårlige opplevelser med løping, enda dårligere motivasjon, og svært halvhjertede forsøk på jogging. Løsningen ble selvsagt å skylde på at jeg ikke var noen løper, og at min kropp var designet for styrketrening.

Dette er en sannhet med store modifikasjoner, da genetikken enkelt forklart ligger som et grunnlag for potensialet vi har til å trene kroppen opp til både muskulær styrke og utholdenhet. Selvfølgelig vil dette kreve ulike grader av innsats hos ulike personer. 


Foto: Studentmagasinet Campus. 

Selv om selve joggingen gikk veldig dårlig visste jeg at dette var en kondisjonstrening jeg ønsket å bli mer glad i. Utholdenhetstrening var den delen av min treningshverdag som ikke var god nok for å få en helhetlig god fysisk form. 

Rådene var mange, og selv om jeg prøvde både å løpe alene, sammen med noen, med musikk, om morgenen, om kvelden, på faste tider, med klokke, uten klokke, på nye steder, eller en fast løype fikk jeg aldri dreisen på løpingen. 

Med både dårlig kondisjon og dårlig løpeteknikk blir det veldig slitsomt å skulle presse seg selv, når selvdisiplinen ikke er på topp. Jeg stoppet bare når det ble for ubehagelig, og visste lite om mitt egentlige potensial for å holde ut på turen. 

Min motivasjon

For noen år siden fikk jeg en GPS-klokke, og med mulighet til å stille inn displayet slik at jeg kun kan se hastighet og avstand, ble denne klokka min motivasjon til å løpe. 

Endelig kunne jeg glemme tiden, men heller fokusere på, og fasineres av hastighet og distanse istedet! Pulsmåleren ble også fast innslag, men dette var ikke like gøy og inspirerende, men selvfølgelig et viktig verktøy.

Med denne klokka fra Nike kunne jeg se mitt eget nivå på hvor raskt jeg kunne løpe, og hvor langt jeg kunne løpe, uten å tenke på hva alle andre klarte. Dette ble helt klart min nøkkel til å bli glad i å løpe, fordi jeg kunne se de små forskjellene fra løpetur til løpetur. Enten det var tre sekunder raskere, eller tre kilometer lengre siden forrige joggetur. 

Dette ble og er fortsatt en stor motivasjon for meg, nesten så viktig at jeg blir litt demotivert når klokka er glemt hjemme, eller må lades. 

Små forbedringer er viktige!

Min største hjelp både for å klare å i det hele tatt like å løpe, og for å komme i gang igjen med løpingen etter tretthetsbruddet i foten i sommer er å være veldig oppmerksom på små forbedringer. 

Løpeturen i går ble for eksempel noen sekunder raskere på 5 km enn turen for tre dager siden, og dette var nok til å motivere meg til neste løpeøkt som er planlagt på mandag. 

Ser vi aldri de små endringene, men forventer å plutselig løpe 10 minutter, eller 5 km/t raskere enn for to dager siden blir motivasjonen vår mest sannsynlig utfordret for ofte. Små skritt i riktig retning er et tegn på at vi er på god vei til målene våre!

Kjenner du deg igjen i å enten elske, eller å slite med å løpe?

5 kommentarer

Mari

16.08.2014 kl.08:56

Jaaa jeg kjenner meg igjen! Nå har jeg ikke prøvd meg på å løpe på mange år, og kondisen min er nok bedre nå enn den var da, men den gang følte jeg at jeg hørtes ut som en hval hver gang jeg løp. Pusta og pesa, og hjalp ikke at både mage, lår og pupper slang overalt og klaska meg histen og pisten.... Og dette har nok manifestert seg i underbevisstheten min. Men nå er jeg mindre, og kondisen er bedre, så kanskje jeg skulle prøve...? Jeg likte ikke å sykle før heller, og det har jo blitt bedre..!

Melissa Spania

16.08.2014 kl.11:39

Kjenner meg igjen!

Jeg gikk fra å hate løping til å elske løping.

Det tok meg noen mnd men jeg begynte i det små og satte mål som å løpe i ett minutt uten å stoppe, deretter to osv. Så mål om å løpe til neste sving og slik kom jeg meg gjennom en løype på 5 km. Da var jeg bitt av løpebasillen.

Bare knappe 10 mnd senere stilte jeg i halvmaraton og løp på 2 timer og 6 min. Da var jeg stolt, for det var kun meg selv som hadde klart det! Og det var så moro!

Så ingen unnskyldning :) men ta det i eget tempo er mitt råd.

Gøy å høre at du liker løpingen. Det er fin trening!

KunnskapsrikTrening

18.08.2014 kl.12:47

Mari: Høres kjent ut :) Det tar tid å komme over "løpeskrekken", men så lenge vi tenker på oss selv og våre små forbedringer går det litt lettere! Håper du tester ut løpingen igjen i høst!

KunnskapsrikTrening

18.08.2014 kl.12:49

Melissa Spania: Så deilig å høre at du også kjenner det igjen! Det er så lett å tenke at alle andre alltid har løpt langt og fort med et smil om munnen, men som regel har de fleste begynt et sted :) Flott tips om å holde sitt eget tempo, det er jeg enig i.

Michael

20.10.2014 kl.19:13

Hei,

Flott blogg du har her!

Har ganske nylig begynt å løpe og er overrasket over at det ikke er kondisen men, beina som svikter. Nærmere bestemt leggene. De blir harde som betong og ganske vonde, dog det går over når jeg jekker ned litt. Er dette rett og slett bare det at jeg er i fantastisk dårlig form eller kan det være noe jeg gjør galt? Runden jeg løper når dette inntreffer er på rundt 2,5km(20-30min) og jeg prøver, etter beste evne, å holde takten til musikken på rundt 180bpm. Skoene er skechers go run 3 :) Passe irriterende når man må jekke ned så man ikke blir anpusten engang :P

Mvh.

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits