Dips med kettlebells

Ketlebellstrening er populært, og mange har kanskje et par stående hjemme. Likevel er det ikke alltid kulene blir brukt, fordi mange ikke lærer seg typiske kettlebelløvelser, eller fordi ikke ser mulighetene til vanlig trening. 

Kettlebells av konkurransetypen har den samme størrelsen uansett hvor tung kula er, dette kan utnyttes til klassiske styrkeøvelser. 

Ukens øvelse er en slik klassisk styrkeøvelse, med bruk av kettlebells som stativ. 

Dips på to kettlebells gir deg mulighet til å trene triceps hjemme uten å måtte ha store stativer, eller vektstenger. Denne versjonen av dips blir tungt nok for mange, om man fokuserer på å utføre hver repetisjon med full kontroll. Likevel blir øvelsen kanskje for lett for de som er vant til å kjøre dips på stativ, eller liknende.dips kettlebells

Plasser kulene i litt bredere enn hoftebredde og hold på håndtakene med strake armer. Senk rumpa ned mot gulvet, og press opp igjen. Med strake ben blir dips litt tyngre enn med bøyde ben (se bildene). En annen faktor som påvirker hvor tungt det blir er hvor langt ned du kan senke rumpa, altså hvor vinkelrett albueleddet blir nederst.

Med dips på kettlebells vil vi ikke kunne regulere høyden på kulene, men ved å bøye bena slik at utgangsposisjonen blir høyere enn med rette ben, kan dette kompensere for manglende høyderegulering.

Prøv deg derfor frem med bøyde og rette ben for å finne den perfekte posisjonen som gjør at du utfordrer deg selv underveis i hver repetisjon. Det viktigste er at øvelsen blir effektiv!

dips kettlebells
Dips er en superøvelse for triceps, og kan utføres overalt både ute og inne. Øvelsen krever ikke nødvendigvis noe utstyr, da du kan bruke både stoler, benker, trapper, eller kettlebells som vist her. Denne varianten av dips er perfekt som en av øvelsene i en sirkeltrening med kettlebells, eller annet utstyr hjemme.

Er du i tvil om det blir tungt nok for deg anbefaler jeg å teste.

Hele poenget er å se på mulighetene til trening, selv om du ikke nødvendigvis har tilgang til det "riktige" utstyret. 

2 kommentarer

Pelle

27.08.2014 kl.13:24

Du klarer deg fint med en stol, om man ikke har mer å komme med enn dette bør man la være!!

KunnskapsrikTrening

28.08.2014 kl.08:05

Pelle: Hei! Hvis du leser innlegget, og ikke bare overskriften ser du at fokuset er å tenke kreativt selv om man ikke alltid har det utstyret man ellers har tilgjengelig. I tillegg er innlegget klart på at man selvfølgelig ellers bruker stoler, benker eller liknende :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits