Jeg tilpasser treningen til en voksende mage

Med 22 uker bak meg, har magen begynt å vokse og bli synlig for andre. Jeg er halvveis i gravididteten! Mange av leserne og Instagram-følgere har gratulert og vist interesse, noe som er kjempehyggelig. Derfor tenkte jeg å dele noen små tanker om trening med magen. 

I de første ukene hadde jeg retningslinjene og anbefalingene vi følger i Norge for trening og graviditet i bakhodet, noe jeg selvfølgelig fortsatt har. Den første tiden var det ikke lett å forstå at formen ble påvirket, fordi jeg selv ikke merket noe til graviditeten. Så utrolig heldig som jeg har vært som kun har vært litt trettere enn vanlig. 


Ganske raskt merket jeg at kondisjonen ble merkbart svekket, og noe som ga naturlig reduksjon i hastighet og dermed intensitet under joggeturene. Å holde pulsen under svært anstrengende har gått ganske greit, selv om det er frustrerende å kjenne at kroppen ikke er like lett og rask som før.

Styrketrening har gått veldig bra, og helt frem til magen ble synlig, har jeg ikke gjort store endringer i øvelsesutvalget mitt. Fordi jeg trener med utstyr hjemme har jeg ikke løftet så tungt som da jeg trente på studio. Tunge løft ikke er anbefalt på grunn av svekket mulighet til å skape et buktrykk på grunn av at de rette magemusklene deler seg og mister sin arbeidskapasitet ganske raskt. 

De fem første månedene, 20 uker, har altså vært uten synlige tegn på en voksende mage, og treningsrutinene har blitt opprettholdt som vanlig. Naturlig nok har jeg kjent på redusert kondisjon, noe som egentlig bare har fått meg til å tenke på hvor viktig det er å fortsette en aktiv hverdag fremover så lenge kroppen er med på det. 


Magen vokser mye hver uke nå, og jeg kjenner mer og mer at det blir viktig å tilpasse treningsøktene slik at jeg ikke lukker øynene for endringene som skjer i kroppen. 

Jeg er glad for hver eneste joggetur jeg kan fullføre nå og i ukene fremover. Men vet at jogging etterhvert må byttes ut med annen aktivitet som gir mindre støt fra nedslaget i steget. Så lenge det ikke gjør vondt å jogge med svært rolig tempo, redusert intensitet og uten overoppheting vil jeg fortsette. Neste steg blir kanskje svømming og spinning?


Når det gjelder styrketrening kjenner jeg stor forskjell på stryken i kjernemuskulaturen nå, og tilpasser øktene med å finne variasjoner på øvelsene som utfordrer dette. Med magen løftet fra underlaget, vendt nedover blir utfordringen størst, som for eksempel ved planken, push ups, strake markløft og stående roing. Disse øvelsene blir tyngre og tyngre, og til slutt blir det umulig å ha god teknikk. 

Ved å heller kjøre øvelser der magen er vendt oppover, vil jeg kunne fortsette med opptrekk i slynge, brystpress, hofteløft osv. Etterhvert burde også liggende øvelser byttes ut, slik at tilbakeflyten av blod fra kroppen ikke blir hemmet av kroppsvekten. 

En ting jeg har opplevd og forstått enda mer disse ukene, er at alle kropper er veldig forskjellig, og individuell tilpasning av trening er veldig viktig. Alle bør lese seg opp på hva som skjer i kroppen under en graviditet, og finne ut av hva som anbefales. Likevel er det ikke en fasit på små forskjeller, så lenge helsen til barn og mor går først.

Jeg kjenner på kroppens respons på alle øvelser og aktiviteter, og stopper om noe blir for tungt eller vondt. Det er ikke verdt å senke kravet på kvalitet på treningen for å bare gjennomføre øktene. 

Nå handler trening enda mer om hva som er best for kroppen, fordi jeg ønsker at de siste månedene og tiden etterpå preget av et best mulig utgangspunkt.

Tusen takk igjen for alle koselige hilsener!

6 kommentarer

Kristina av Tunsberg

09.10.2014 kl.10:30

Åh, så hyggelig! Gratulerer:) Er det første eller andremann?

Ann-Helen

09.10.2014 kl.13:50

<3

KunnskapsrikTrening

10.10.2014 kl.07:46

Kristina av Tunsberg: Tusen takk :) det er første, så det er veldig spennende! God helg til deg.

KunnskapsrikTrening

10.10.2014 kl.07:46

Ann: Tusen takk Ann :) ;) God helg!

Mia

11.10.2014 kl.16:17

Nå er det (alt for lenge) siden jeg har vært innom bloggen din merker jeg! Gratulerer så mye, spennende=D

KunnskapsrikTrening

12.10.2014 kl.16:12

Mia: Hei! Så hyggelig Mia :) Tusen takk for det, veldig spennende. Håper alt står bra til med deg også? God søndag videre!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrening. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits