Utendørs tricepspress med kroppsvekt

Utetrening, eller annen trening med kroppsvekt er populært, og det kjøres mange treningsgrupper uten utstyr overalt. Selv er jeg veldig glad i utetrening, og bruker kroppsvekt ofte, gjerne i kombinasjon med benker, trapper eller liknende. 

Ukens øvelse er en tricepspress som vi kjørte på styrketimen jeg holdt på treningshelgen i Kragerø. Fordi det var så mange som ikke hadde gjort akkurat denne øvelse før, kom det endel ønsker om et blogginnlegg for at de skulle huske hva vi gjorde som sved så veldig i triceps etterhvert.  

Øvelsen er et godt alternativ til klassiske dips som vi ofte utfører for å få en isolert øvelse på bakside arm. 

tricepspress kroppsvekt utetrening Helene Høimyr

Stå på knær i pushups-posisjon, og pass på at rumpa ikke stikker opp, men at hofteleddet er rettet ut. Stram godt i kjernemuskulatur, mage og rygg. Armene plasseres litt foran kroppen, hendene er altså foran skulderleddet, noe som gjør at vi lener oss litt på armene. Dette er ikke et godt utgangspunkt i planken, eller pushups, men i denne øvelsen. 
tricepspress kroppsvekt utetrening Helene Høimyr

Hold posisjonen i overkroppen, og senk ned mot underlaget ved å bøye armene og bremse med triceps. Hold en langsom hastighet på vei ned, slik at du har kontroll på bevegelsen ved at triceps arbeider eksentrisk i en forlengelse. Her er vi sterkere enn i et konsentrisk muskelarbeid.

Press håndflatene ned mot underlaget, og rett ut armene for å presse opp igjen. Prøv å skyve fra med eksplosiv kraft, dette er altså den raskeste delen av øvelsen.

Ved å holde hofteleddet strakt unngår du å jukse med å få hjelp av rumpe og ben på vei opp eller ned, noe som gjør at øvelsen er relativt isolerende på triceps.

Onsdagen er allerede i gang, og jeg skal starte dagen med deilig frokost for inviterte på Godt Brød på splitter nye Fornebu senter. Jeg gleder meg!

Noen andre som synes denne øvelsen tar godt i triceps?

2 kommentarer

Monica

16.10.2014 kl.09:45

Så moro med nye øvelser - du inspirerer:) Prøvde den akkurat nå på stuegulvet og ja den er utrolig tung, men bra:-))

KunnskapsrikTrening

16.10.2014 kl.10:00

Monica: Herlig Monica! Den er mye tyngre enn den ser ut som, og kjennes godt i triceps dagen etter. Fin variant til dips, som vi "alltid" gjør :) Nyt dagen!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrening. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits