Gi kroppen noe å strekke seg etter på trening!

Utfordrer du deg selv på trening?

Mennesker er vanedyr, og det kan lett sees på både hvem som trener samtidig som meg, og på øvelsene vi gjør. Et treningsprogram blir lett en vane, med samme øvelsene og samme motstand. Etter den første tiden med nytt program vil kroppen tilpasse seg treningen, og det er da vi får det behagelig. Endelig kjennes det litt lettere å løfte vektene i knebøy, eller så har den faste joggerunden blitt lite utfordrende.

Vi holder oss ofte på det behagelige nivået, ikke rart resultatene uteblir eller kommer saktere enn nødvendig.


Hopp litt høyere neste spenstøkt!

Gi kroppen noe å bryne seg på

Som jeg har skrevet før er kroppen vår avhengig av nye utfordringer, ny motstand og variasjon i øvelsene vi utfører. Musklene vokser som respons på dette, og kondisjonen trenger også å bli presset for å forbedre seg!

Jeg faller også lett inn i gamle vaner, og skjønner veldig godt at mange ikke orker å tenke på nye øvelser, mer vekter og variasjon hele tiden. Heldigvis handler det ikke om å finne opp kruttet hver eneste treningsøkt, men å bli bevisst på hvordan vi utfordrer kroppen vår når vi trener. Det er ikke så mye som skal til, men vi må orke (og tørre) å bevege oss utenfor vår egen komfortsone for å bli enda bedre.

Et enkelt tips for å nærme deg de resultatene og målene du ønsker, eller rett og slett bare få litt ny giv og motivasjon i treningen:

Gi deg selv utfordringer på trening!

  • Prøv å løfte litt tyngre enn sist.
  • Press deg selv til å løpe litt fortere, lengre, eller kanskje opp en brattere bakke!
  • Få noen til å vise deg en ny øvelse.
  • Bli med på en ny type aktivitet.
  • Bytt om på rekkefølgen på øktene denne treningsuken.

Hva som utfordrer akkurat deg er selvfølgelig veldig individuelt. Som jeg har nevnt før er det veldig viktig å tilpasse treningen etter egen fysisk form, og ikke alltid stole blindt på hva alle andre synes fungerer for seg. 

Dagens utfordring:

Gjør minst en av utfordringene over. Er du med? 

2 kommentarer

Irene

12.11.2014 kl.16:49

Hei. Jeg har alltid vært aktiv. Løping var favoritten. I fjor på denne tida "ødela" jeg noe bak i akillesen. Skulle ønske de kunne operere det bra igjen. Det vil ikke bort, og de sa at det mest sannsynlig er kronisk. Det er kun de som er "proff"/ aktive idrettsutøvere som får operasjon. Skikkelig urettferdig, jeg har så utrolig lyst til å løpe igjen....

Digger bloggen din :D Den motiverer virkelig til å ville gi det lille ekstra.

Jane Doe

12.11.2014 kl.18:09

Det er helt sant! Det hjälper väldig å sjokke kroppen innimellom :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrening. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits