Forby pull-ups?

For ekstrem trening som presser kroppen ut over det vi kanskje har grunnlag for kan være skadelig. En sjelden gang kan vi lese om både kvinner og menn som har vært så uheldige å pådra seg tilstanden Rabdomyolyse, som er en alvorlig reaksjon på ødeleggelse av for mange muskelceller på en gang. 

Denne sykdommen er som regel forbigående, men kan også gi svært alvorlige følger for noen, blant annet nyresvikt. Det er mange faktorer som kan bidra til Rabdomyolyse, blant annet ekstrem utholdenhets- eller styrketrening som gir akutt oksygenmangel i muskulatur. Andre årsaker kan være genetiske defekter og forstyrrelser i kroppens elektrolyttbalanse. Les mer om Rabdomyolyse.

Treninsgkjedene kutter ut pull-ups fra gruppetimer

Denne uken gikk SatsElixia ut med at de fjerner styrkeøvelsen pull-ups fra sine gruppetimer, da denne øvelsen kan utføres på den ekstentriske måten (hoppe opp til en stang for så å bremse ned), slik at muskulaturen blir utfordret på det ytterste. Ved første impuls høres dette logisk ut. At de tar ansvar, og prøver å skjerme sine medlemmer fra slike skader. 

Les artikkelen fra NRK.no; "SatsElixia" droppper pull-ups.

Men hva med å kutte ned på antall deltakere på slike timer, for å kunne følge opp hver enkelt i slike øvelser? Fokusere på teknikk og veilede isteden for å ta den enkleste løsningen?

Ved å lese hele artikkelen kommer det heldig vis samme reaksjon fra proffessor i idrettsfysiologi Truls Raastad  ganske langt ned.

"Det er ikke øvelsene det er noe galt med. Hva med å introdusere øvelsene til kundene på riktig måte?"

Denne uttalelsen er kjernen i hele problematikken rundt treningssenterindustrien etter min mening. Kvantitet fremfor kvalitet, og for mye fokus på nye trender som for eksempel beinhard trening, ofte under tidspress. Selvfølgelig er det også kundenes ansvar å trene riktig, og ta ansvar for å lære seg hva slag trening som passer for seg selv. Men å droppe spesifikke øvelser mener jeg er for ekstremt.

Kanskje på tide å ta et steg tilbake for å sikre at betalende kunder får oppfølging og veiledning til å trene på mest mulig skånsom måte?

Hva syns dere?


 

6 kommentarer

lineinspirasjon

27.11.2014 kl.08:04

Mornings Helene! Det største problemet liger nok hos crossfitsentrene, ingenting er crazy nok og hardt nok der, og jeg kjenner til flere tilfeller hvor enkelte har kjørt seg for hardt. Meg selv, for eksempel, ingen vil jo være den som gir opp. Hadde store problemer med å rette ut armene i flere dager etter x-antall ring-rows (vi snakker veeeldig mange reps). Var veldig obs på rabdomyolyse, og er sikker på at jeg var i grenseland.

Imke

27.11.2014 kl.12:35

Eg tenkar at mange tilsluttar seg eit treningssenter akkurat for å følge eit treningsopplegg og for å kunne få litt råd om trening, kanskje fordi dei anten ikkje har tid eller kunnskap til å sette seg godt inn i treningsteori og dermed trene "riktig"?

Så det er fint at enkelte treningssenter kuttar ut enkeltøvingar som ikkje er eigna for alle, men eg er einig at eit treningssenter burde stå for kvalitet, framfor å samle altfor mange deltakarar i timane sine slik at det ikkje er plass for litt individuell rådgiving.

Når det gjeld øvingar, så trur eg ikkje at enkeltøvingar skal forbys.

Eg drøfta dette med fysioterapeuten min, etter at eg opplevde ein stressa skulder i sommar (rotator cuff-musklane som var blitt overbelasta). Me diskuterte enkeltøvingar.

Han konkluderte med at eg skulle tilpassa treninga mi til kroppen, dvs f.eks.gå ned i belastning (mindre kg), og opp i antall repetisjonar. Evt gå ned i antall sett. Slik at totalbelastninga blir mindre utan å kutte ut øvingar totalt.

Ja, det finst øvingar som er hardt for ryggen/nakken/skuldrene. Nedtrekk bak hodet f.eks. Men han meinte at det ikkje er grunn til å slutte å gjera øvingar som ein oppfattar som harde/ueigna, men heller ta ei personleg tilnærming til desse øvingane.

Ikkje alle øvingar passar for alle, men til slutt så gjeld å lytte etter kroppen, prøve seg fram, justere opplegg underveis osv.

Dette stillar større krav til den enkelte som trenar samanlikna med å slavisk følge opplegget i gruppetimar.

Har du 20 deltakarar i ein gruppetime og gjennomfører 15 ulike øvingar, så er sannsynligheten stor for at ein ikkje har så gode forutsetningar for denne øvinga, og burde ta omsyn til dette.

Det er lov å bruke hodet når ein trenar, også i gruppetimar.

Så det er ikkje øvelsane det er noko galt med, einig der!

Ida

01.12.2014 kl.12:42

Jeg tenker at det er bedre at folk får veiledning på riktig utøvelse av pull ups, og at folk kjenner sin egen muskelstyrke og begrensning. Pull ups er jo en super øvelse som trener så mange muskelgrupper. Men som med alt annet må den gjøres RIKTIG og ikke mer/tyngre enn man klarer. Så får man heller utvikle seg selv over tid. Ikke tro man er supermann ved første forsøk.

KunnskapsrikTrening

02.12.2014 kl.06:58

lineinspirasjon: Hei Line! At trening skal handle om å kjøre på hardt og rått hele tiden er dessverre en utvikling som sees på mange steder ja. Som du skriver er det nok mange som kjører for hardt for sin egen form, særlig om det er litt "press" på å yte over evne. Heldigvis slapp du unna ;) Håper alt står bra til med deg, snart juleferie nå!

KunnskapsrikTrening

02.12.2014 kl.07:00

Imke: Takk for kommentar med mange gode kommentarer. Det er jo en todelt situasjon der begge parter må ta ansvar for sikkerhet og egen form. Med mange deltakere på gruppetimer er det veldig vanskelig å tilpasse til alle, det har jeg selv opplevd fra PT-siden, men også fra deltakersiden. Håper du får en fin tirsdag! :)

KunnskapsrikTrening

02.12.2014 kl.07:02

Ida: Så enig med deg! Det handler ikke om å gjøre øvelsene hardest mulig, særlig om man ikke mestrer teknikken. Man må jo trene seg opp til å utføre denne øvelsen godt, og det tar tid :) Heldigvis er ingen supermann med en gang ;)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrening. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits