Løpejakke til vått og kjølig vær?

Ukens leserspørsmål!

For noen dager siden fikk jeg et spørsmål fra en sprek dame som bor i Bergen om jeg har noen tips til å finne en god løpejakke. Med vær som er ganske unikt for den delen av landet har hun ikke funnet en god løpejakke som beskytter for vått vær, men ikke er for tett og klam. 

Siden det er desember tenkte jeg å nevne noe om løpejakker i litt kjøligere vær også. 

Når skal løpejakken brukes?

Som dere sikkert har fått med dere løper jeg ute hele året, uansett vær og årstid. 

Selv om jeg ikke bor på vestlandet, kan det regne mye her på Østlandet også, noe som gjør at bekledningen på løpeturene blir desto viktig.

Det er uansett smart å tenke på om treningsturen kommer til å være inn og ut av døra hjemme, effektivt og uten stopp på veien som kan kjøle ned kroppen. Eller om planen er å ha transportetapper til og fra treningsturen, eller om det blir ujevn intensitet der vått og/eller kaldt vær gjør at en svett kropp blir både kald og våt.

Mine treningsøkter skjer som regel i nærmiljøet, så for meg er det viktigst med en løpejakke som har god passform, er lett vannavstøtende og ikke minst puster godt. Med andre ord er ikke skalljakke, eller en jakke i stivt stoff ikke et alternativ. 

Mine favoritter

Fordi været skifter mye, og temperaturen går opp og ned her i landet har jeg flere løpejakker som jeg bytter mellom. Å velge kun en jakke til hele året blir vanskelig.

Sommer og vår:

På sommeren er det sjelden jeg løper med jakke, men om det er surt og småkaldt på våren blir løsningen ofte den tynneste løpejakken jeg har fra Asics. Den har svært lett stoff stretch, god passform og puster veldig godt. Denne jakken løper jeg ofte med på høsten også, da med flere lag enn sportsbh under. Denne jakken er ikke vindtett.

løpejakke
Høst:

Om det blåser veldig kan løsningen være en litt tykkere jakke, med vindavstøtende stoff. Gjerne også vannavstøtende, da vind og regn ofte hører sammen på høsten. Fordi jeg også ofte trener før jobb har jeg ofte brukt en løpejakke som også er godt synlig med reflekser og neongult stoff fra Ozon, fra nettbutikken www.pushit.no.

løpejakke
Vinter:

Når vinteren kommer med minusgrader, vind og nedbør bytter jeg ofte ut de tynne løpejakkene ut med en treningsjakke som egentlig er ment for langrenn. Denne jakken er litt tykkere, med pustende for innvendig, fleece i halsen, mansjetter på håndleddene, stretchpanel på ryggen, og reflekser som gjør meg godt synlig i mørket. Stoffet er vann- og vindavvisende, så denne jakken fra MXDC har blitt brukt mye de siste årene. 

løpejakke

Løpejakken er det ytterste laget

Regner det veldig mye har jeg ingen løpejakke som er mer vanntett, fordi de ofte blir for tette og klamme. Løpeturene mine er som regel ikke på flere timer, så om jeg blir klissvåt har det ikke så mye å si så lenge jeg holder meg i aktivitet og dermed varm. Er det veldig kaldt og kanskje sludd vil jeg justere med et ull-lag under jakken, er det lett sommerregn blir det ikke nødvendig med noe mer enn en tynn singlet. 

Uansett hvilken jakke man har som favoritt er det enkelt å justere med lagene vi har under jakken. På høsten holder det ofte med tynn supertrøye, og om vinteren kanskje en ekstra ull-trøye. Det som er viktig å tenke på er at om vi tar på oss så mye at vi er gode og varme før oppvarming, blir det som oftest for varmt underveis. 

Jo lavere intensitet vi holder underveis, jo mer klær må vi ha på oss.

Jakken fra MXDC er den tykkeste jakken jeg løper med uansett temperatur. Er det -20 grader ute har jeg ofte tre lag under med super- og ull-undertøy.

Unngå bomkjøp

Det finnes utallige løpejakker, og alle har sin favoritt, eller er på jakt etter den. Mitt tips er å tenke gjennom hva, når og hvordan jakken skal brukes, slik at du slipper mange bomkjøp.

Dagens aktivitet i julekalenderen er gåtur, så her trengs det litt tykkere jakke enn en løpejakke.

Nyt 20. desember alle sammen!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrening. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits