Facepull med strikk

Veldig mange trener mye, likevel er det vanlig å ha dårlig kroppsholdning og svak muskulatur i øvre rygg og skulder-partiet. Dette er ofte kun fordi forsiden av kroppen prioriteres mer enn baksiden, og om ryggen trenes er det som regel den store ryggmuskelen som blir utfordret.

Face pull er en god øvelse for både skuldre (midtre- og bakre del) og øvre rygg (Trapesiuz og Rhomboidene), og kan utføres med ulike treningsredskaper. Innendørs kan vi bruke kabeltrekk, og utendørs kan vi bruke både slynge og treningsstrikk.

Face pull er en god variasjon til andre øvelser for øvre rygg. Trening av denne delen av kroppen bør ha en fast plass i alles hverdag, enten du trener med vekter, eller bruker en strikk hjemme i stua. Får vi kontroll på muskulaturen i øvre rygg kan vi motvirke utviklingen av en dårlig kroppsholdning, eller være med på å reversere en allerede utviklet lut holdning.

  • Fest strikken i et tre eller liknende, omtrent i hodehøyde. Face pull kan utføres både ovenfra, rett forfra eller nedenfra. Festepunktet til motstanden vil påvirke aktiveringen av blant annet skuldermusklen.
  • Aktiver kjernemuskulatur, og stå eventuelt med et ben foran for mer støtte. Senk skuldrene.

 

  • Trekk håndtakene til deg ved å bøye i albuene og trekke skulderbladene sammen.
  • Skuldrene skal hele tiden være lave, og albuene skal peke ut til siden. Blir det for tungt vil albuene synke ned, slik at den store ryggmuskelen kan hjelpe til.
  • Knip sammen et sekund eller to, før du bremser sakte tilbake til utgansposisjon.


Gjenta øvelsen så mange repetisjoner og serier som passer til din styrketrening. En enkel huskeregel er at tung motstand gir færre repetisjoner, og er mer muskelbyggende, enn lettere motstand og flere repetisjoner.

Flere strikkøvelser finnes her:

Omvendte flyes.

Skidrag for rygg.

Skuldertrening.

Husk at en treningsstrikk er perfekt å ta med på sommerferie, det gjelder bare å vite hvilke øvelser man kan utføre-.

God mandag, og god trening!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrening. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits