Gravide hofteløft på ball

Sponset behandling

Med større mage og store forandringer som skjer i kroppen nå den siste tiden før termin er jeg glad jeg får så god oppfølging fra fysioterapeut og osteopat Mona på Klinikk for alle. Jeg kjenner godt at kroppen ikke er som før, og for å forhåpentligvis forebygge de store plagene de siste fire ukene varierer jeg treningen mye.

Før jul fikk jeg stabilitetsøvelser på treningsball jeg skulle øve på. I starten var den ene øvelsen helt umulig, men utrolig nok fikk jeg det til etterhvert. Deilig!

Les innlegget "Stabilitetsutfordringer på treningsball"

Forrige behandling hos Mona endte selvfølgelig med en ny øvelse som viderefører de fra før jul. Hovedfokuset er å stabilisere bekken og hofte, slik at jeg kjenner denne bevegelsen til etter fødselen.

Hofteløft liggende på ball
Hofteløft liggende på ball

Isteden for å ligge på gulvet med bena på ballen, skal denne øvelsen utføres med overkroppen (brystryggen) på ballen. Dette kan hjelpe gravide som får ubehag fra å ligge på ryggen ved at tilbakestrømmen av blod blir forhindret.

Bena er plassert litt fra hverandre for balanse og stabilitet, og bakside lår og setemuskulatur aktiveres for å løfte hofta så høyt opp man klarer. Knip i rumpa for å få til bevegelsen. Med en gravid kropp kjenner jeg at det er mye lettere å få stor svai i korsryggen, ikke så rart når hele forsiden er ute av kontroll.

Løft en fot

Ved å løfte en og en fot, eller som jeg måtte begynne med, løft en hæl av gangen. Hofta bør holdes oppe hele tiden, noe som er svært utfordrende uten å rulle av ballen. Et tips er å ha armene ut til siden og ikke i kryss på brystet for mer balanse. I tillegg er det viktig å holde muskelaktiveringen i rumpa, slik at vi ikke faller ned underveis.

Hofteløft er en svært populær øvelse for lår- og setemuskulatur uansett form og treningskapasitet. Når kjernemuskulaturen er satt ut av spill kjenner jeg virkelig hvor viktig magemusklene er i denne øvelsen også. Å arbeide inn slike bevegelser når kroppen ikke er helt i balanse krever mye fokus og vilje. Det er lett å gi opp, eller å løfte en og en fot for raskt til at vi egentlig har kontroll underveis.

Jeg har ikke like god kontroll på denne øvelsen som de forrige, men heldigvis har jeg hele helgen til å øve før neste behandling med Mona på klinikken som ligger på Majorstua. Mulig neste behandling blir siste før termin?

Mona legger ut gode tips til gravide på Instagram, så følg @osteopathyheartmindhands.

Følg gjerne Kunnskapsriktrening på facebook og instagram.

God fredag fra @kunnskapsriktrening!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrening. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits