Hva gjør en muskel sterk?

Mange trener mye for å bli sterkere og større. Musklene vi trener heter skjelettmuskler, og blir sterkere som en respons på ulike stimuli. Hvor stor kraft en muskel kan skape kalles kraftutvikling.

I innlegget om skjelettmuskel kontraksjoner kan du lese om hva som virkelig skjer inni hver enkelt muskelfiber nå vi aktiverer kontraksjons-enhetene. Tenk deg at det finnes tusenvis av muskelfibre (celler) i en muskel, gruppert i fasikler. Kraften en muskel kan utvikle avhenger av mange ting, men her nevner jeg to viktige.

Motor-Unit-lg

Motoriske enheter:

Når en nerveimpuls fra ryggmargen sendes til en muskel vil signalet gå nedover nerve-aksonet til muskelen. Nervefiberen forgrener seg og innerverer (har kontakt med) flere grupperinger av muskelfibre.

Alle fibrene en nerve har kontakt med kalles en motorisk enhet, det vil si at et signal vil føre til sammentrekning av alle disse fibrene samtidig.

Størrelsen på de motoriske enhetene varierer innad i muskelen, og mellom forskjellige muskler.

For eksempel kan motoriske enheter i benmuskulatur inneholde hundrevis av fibre, mens fingermusklene våre har små enheter med kun få fibre som er innervert. Dette gjør det mulig å ha finjusterte bevegelser, som i fingrene og andre små muskler.

En muskel, for eksempel gluteus maximus (den største setemusklen), kan inneholde flere motoriske enheter, som blir rekruttert (aktivert) i stigende grad. Små enheter aktiveres før de store, og gir en økende kraftproduksjon. Vi behøver ikke alltid full kraft i en muskelkontraksjon. Rekrutteringsprinsippet er en viktig regulering av kraftutvikling i musklene våre, den neuromuskulære styringen.

MuscleSarcomere

Antall muskelfibre og muskeltverrsnitt:

En annen viktig side av kraftutviklingen i hver enkelt muskel, er antall muskelfibre og muskeltverrsnitt. Altså hvor mange muskelfibre/muskelceller en muskel er satt sammen av, og hvor stor omkretsen en på en muskel.

Enkelt forklart; jo flere fibre, jo flere og større motoriske enheter kan rekrutteres og før til større kraftutvikling. En mindre muskel som er bygget opp av færre muskelfibre og færre og mindre motoriske enheter vil dermed ikke kunne utvikle like mye kraft.

Muskeltverrsnittet på en muskel er avhengig av blant annet antall fibre, men også av omkretsen på hver enkelt muskelfiber. Med stor omkrets på muskelfibrene er det plass til flere kontraktile elementer parallellt, noe som vil gi større kraftutvikling enn i en muskel med færre og mindre muskelfibre.

Begge faktorene, den neuromuskulære styringen og muskeltverrsnitt og antall fibre er viktige i muskelens evne til kraftutvikling.

I innlegget skjelettmuskel kontraksjon forklarte jeg om ulike typer myofibrillære proteiner og at sammensetningen av disse var viktige for hastigheten på energi (ATP) hydrolyseringen i bindingen mellom filamentene i muskelfibrene, og ga grunnlag for ulike fibertyper.

Satt i sammenheng med kraftutvikling i muskelen, vil altså type muskelfibre i muskelen være viktig for både styrke og utholdenhet. Musklene våre har en utrolig evne til tilpasning til aktivitet og stimuli. For å kunne utnytte dette på best mulig måte er det positivt å forstå fysiologien som står bak det som skjer i kroppen vår.

Selv syns jeg dette er utrolig spennende, og ønsker å lære enda mer om muskelfysiologi for enda bedre forståelse. Om dere har tips til gode bøker eller artikler tas de i mot med takk!

Les mer:

Skeletal muscle hypertrophy and atrophy signaling pathways. Glass 2005 

Hypoxia: the third wheel between nerve and muscle. Cacciani 2008

"Principles of physiology" Berne & Levy, 5th edt. 

Styrketrening i teori og praksis. Raastad, T.,Paulsen, G., Refsnes, P.E., Rønnestad, B.R. og Wisnes, A.R. Gyldendal Undervisning. 2010

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrening. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits