Ny start, nytt fokus

Endelig og plutselig er han her.

Uansett hvor lang tid 38 uker er, kunne jeg aldri forestilt meg hvordan det faktisk er å bli mamma. Følelsen er helt utrolig ubeskrivelig, surrealistisk, og skremmende på en gang. På mandag var vi to, og nå er vi tre.

Dette skal ikke bli et innlegg om en fødselshistorie, men heller om hvordan dette er en ny start med nytt fokus.

Hjem

 

For meg har graviditeten vært en uproblematisk tid, med svært få smerter og plager. Jeg har følt meg veldig heldig som har kunnet trene og fungere bra helt frem til lille L ble født. Selvfølgelig kjentes det at noe var på gang de siste dagene, men treningsøkten på elipsemaskin på Elixia dagen før det skjedde kjentes godt for kroppen.

Underveis har jeg blitt fulgt tett opp av flinke og kunnskapsrike Mona fra Klinikk for alle på Majorstuen, og jeg er veldig glad for at dette fortsetter i tiden fremover.

Barseltiden har for meg virket veldig skummel og ukjent, med mange hensyn som skal tas i forhold til både kropp og trening. En ting jeg har merket disse dagene er at kroppen har utrolig mange funksjoner og muskler vi tar for gitt, helt til det ikke fungerer som normalt. Jeg har fått en helt ny respekt for magemuskler og bekkenbunnsmuskulatur!

Skynde meg veldig langsomt 

En ting er sikkert, jeg skal bruke tiden fremover på å få tilbake kontroll og følelsen for kroppen og muskler. Jeg har god tid, og fokuset skal ligge på å bygge opp aktivitet og trening så langsomt at det aldri går for raskt i svingene.

Trening som før var lik svette, høy puls og tunge løft, byttes ut med trening som ikke nødvendigvis synes for andre.

Kontroll og kroppsholdning

Første steget er å få tilbake kontrollen over aktivering av muskulatur, og ikke minst bli kjent med en kropp uten en stor mage foran. Jeg kjenner hvor lett det vil være å få en dårlig kroppsholdning om jeg ikke er bevisst på å trene på å balansere skuldrene og etterhvert trene øvre rygg, samt strekke ut brystmuskulaturen som trekker fremover.

Første gang for alt

I går gikk vi vår første trilletur med vogn, det kjentes utrolig deilig med frisk luft etter sykehusluft i flere dager. I dagene fremover kommer flere aktiviteter som blir første gang for både meg og han, jeg gleder meg!

En tur om dagen blir første steget til aktivitet, i tillegg til forsiktig opptrening av bekkenbunns- og magemuskulatur i samråd med fysioterapaut og osteopat Mona.

God søndag til alle sammen!

-Del gjerne innlegget om dere vil-

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits