5 treningsønsker!

Selv om jeg ikke er ute å jogger helt enda, kjenner jeg en treningsmotivasjon som bobler i kroppen. Det er en blanding av glede, iver og nervøsitet for tiden som kommer. Hvordan blir den første joggeturen, eller den første skikkelige styrkeøkten? Hvor mye av formen har jeg fortsatt i behold?

Denne vinteren og våren blir annerledes enn før, med tanke på at jeg ikke har trent som vanlig siden i høst. Det er forskjell på å være aktiv og trene under graviditet, og kunne presse seg til det ytterste for å bli enda mer utholdende, eller bli enda sterkere. Heldigvis har jeg kunnet opprettholde og unngå å bli inaktiv i løpet av svangerskapet, men formen har helt klart fått en tilbakegang fra våren i fjor.

Hvor raskt kondisen forsvinner kommer an på mange ting, blant annet hvor godt trent man er før et eventuelt avbrudd i treningsrutiner. Les innlegget: "Forsvinner kondisen på et blunk?".

Heldigvis, selv om jeg vet hvor hardt opptreningen blir fremover, gleder jeg meg til å starte med både jogging og løfting av tyngre vekter enn de symbolske kiloene jeg løftet på treningsøkten i går.

Med en ukjent tid foran meg, både med tanke på formen min, men også rollen som mamma til lille L ser jeg at det blir viktig å tenke gjennom hva jeg virkelig vil og ønsker.

Trening og aktivitet handler om å ha en sterk og funksjonell kropp, som fungerer og gir glede i hverdagen. Hvordan den ser ut kommer ikke først, men fastere former og sterkere muskler er selvfølgelig en bonus. Det høres ut som en klisjé, men jeg trener for å bli gammel (og frisk).

Pushups

For å holde på treningsiveren jeg kjenner i kroppen nå før kroppen er klar for å starte å trene annet enn bekkenbunnsmuskulatur og svært enkle øvelser, har jeg tenkt meg frem til noen trenings-ønsker for tiden fremover.

  • Vente lenge nok til at kroppen er klar for belastningen som kommer ved jogging, for så å starte opp på en skånsom måte for kroppen.
  • Ta meg tid til å trene "kjedelige" øvelser, som stabiliseringsøvelser for knær, knipeøvelser, og andre styrke/balanseøvelser som jeg vet med meg selv av ofte blir bortprioritert.
  • Komme i gang med utfordrende styrketrening, hovedsaklig baseøvelser for hele kroppen.
  • Jogge gradvis lengre, og raskere for å strekke meg etter hva jeg presterte før.
  • Kanskje, kanskje, kanskje melde meg på Fornebuløpet som går av stabelen 20.mai?

Forhåpentligvis kan disse ønskene gjøre at jeg ikke starter for raskt, eller for hardt før jeg er klar.

Planen for morgendagen er å kjøre noen enkle styrkeøvelser med strikk og ball, pluss forhåpentligvis en lang gåtur i fint vær.

Hvilke tips har dere til opptrening etter fødsel?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits