Løping etter fødsel, en tålmodighetsprøve!

Sponset behandling

Løpelyst etter fødsel er motiverende, men også veldig frustrerende. Det er ikke like lett å lytte til kroppen, og ta hensyn til behovet for restitusjon når løpelysten nesten overdøver alt som heter rolig opptrening.

Jeg vet at kroppen, og da særlig bekkenbunnsmuskulaturen må få tid til å komme seg etter en fødsel, og at kontrollen over denne muskulaturen må gjenopprettes før aktivitet med høy belastning som løping og hopping kan starte.

Les innlegget om bekkenbunnstrening; Hvorfor og hvordan knipe?

Etter både en graviditet og fødsel har bekkenbunnsmuskulaturen blitt strukket og tøyd utover sin normale arbeidslengde, og opptreningen av musklene er svært viktig for å unngå bekkenbunnsprolaps (en tilstand der bekkenbunnen ikke støtter opp blære, endetarm og livmor), og plager som inkontinens. Les mer på Forskning.no.

Stabilitet

Bilde fra gårsdagens fotoshoot med Bratrening.no

Det anbefales generelt sett ikke å starte med løping, eller andre aktiviteter som innebærer støt og hopp før tidligst 6 uker etter fødsel. Men etter å ha lest mye på nettet om hva som skrives om løping etter fødsel, og hva som anbefales ulike steder ble jeg veldig forvirret.

Med beskjed fra sykehuset at hardtrening måtte vente til 6 uker etter fødsel var jeg veldig fornøyd. Men likevel anbefales det å vente mellom 6 uker og opp til flere måneder med å løpe, avhengig av land og forskning. Like sprikende svar som med annen trening, hvert tilfelle er individuelt og bør undersøkes deretter.

Løping må vente litt til...

Denne uken var jeg derfor på sjekk hos fysioterapeut og osteopat Mona som jobber på Klinikk for alle på Majorstua. 20 dager etter fødsel, og første busstur for lille L.

Grunnen til at Mona ville ta en titt på meg var fordi jeg hadde så utrolig lyst til å ta meg en joggetur utendørs at jeg sendte melding og spurte om det var for tidlig. For å være sikker skulle bekkenbunnsmuskulatur og magemuskler testes.

Jeg har ikke skrevet mye om magemuskler etter fødsel, men dette kommer. Veldig kort sagt vil de rette magemusklene deles på midten når magen vokser, og vil derfor behøve tid og mulighet til å vokse sammen igjen etter fødsel. Ved trening av de rette magemusklene, og andre tilfeller kan man oppleve at det forblir et mellomrom på midten, noe som kalles Rectus diastase.

Av en eller annen grunn er det nesten alltid kun magemusklene det fokuseres på ved opptrening etter fødsel. Men når det kommer til for eksempel vil løping kunne gi verre konsekvenser for bekkenbunnen, og senere funksjon enn mange vet om.

Magemuskler og bekkenbunn

Avtalen hos Mona gikk både bra og ikke så bra med tanke på kroppens restitusjon og opptrening de siste ukene.

Ved sjekk av magemusklene, og mellomrommet i ulike stillinger var dette bedre enn forventet. Det er et lite hensyn å ta fremdeles, så øvelser som går direkte på de rette magemusklene, eller de som skaper stort buktrykk må vente.

Bekkenbunnen må trenes opp enda litt mer før jogging kan starte. Jeg må altså kjøre på enda mer, og enda kraftigere med knipeøvelser til neste avtale vi har.  Litt skuffende, men absolutt forståelig. Det er ikke verdt å starte for tidlig, og sitte igjen med problemer som ødelegger aktivitet i fremtiden.

Jeg hører på Mona, selv om det kribler i bena når jeg tenker på å jogge igjen!

Kjenner du noen som har fått barn og liker å løpe? Tips gjerne om dette innlegget :)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits