Selv om jeg velger å trene etter fødsel, må ikke alle andre det

Mandag, ny uke, og God Morgen Norge står på mens frokosten inntas. Egentlig hadde jeg ikke tenkt å skrive et personlig innlegg i dag, men etter innslaget om "Yummy mummy"-trenden som tydeligvis er på vei inn til Norge med stormskritt ble planene endret.

"Nyt tiden som nybakt mor, og ikke tenk på kroppspresset" hører jeg fra TV-skjermen. Innslaget handler om en mor som har dokumentert forsøket sitt på å trene etter fødsel, og målet er tydeligvis å gå ned i vekt. Er det dette som er hovedmålet for de fleste nybakte mødre som starter å trene? Hva med å tenke på at kroppen skal bygges opp igjen etter en graviditet og en fødsel, slik at man kan fungere best mulig for seg selv og barnet? Hva som passer for hver enkelt finnes det ikke noen fasit på, selv om det ikke er noe tvil om at fysisk aktivitet hver dag er anbefalt.

Samfunnet har blitt relativt svart-hvitt, særlig når det kommer til trening, kosthold, og generell livsstil. Enten så er man fullstendig dedikert til hardtrening, og tenker tydeligvis bare på kropp og utseende, eller så skal man drite i alt og rope høyt om hvor naturlig det er å ikke orke å bevege seg, eller at man virkelig må få lov til å unne seg både sofadager og dårlig kosthold.

IMG_20150315_100436

Hva med å satse på den gyldne middelvei?

Jeg trener etter fødsel, og trente i graviditeten, for min egen del, og ikke fordi jeg kjenner på et kroppspress om å bli tynnere og veie mindre. Selvfølgelig kjenner jeg på at kroppen ikke er som den var, men dette var faktisk enda mer tydelig og gikk mer inn på meg da jeg var gravid.

Om jeg velger å trene og faktisk like å trene i barseltiden er det mitt valg, og alle andre kan vel velge om de ønsker å gjøre det samme selv? Aktivitet og trening er en viktig del av min hverdag, og jeg klarer faktisk å nyte tiden enda mer når jeg får beveget og brukt kroppen min.

Det handler ikke om vekt, utseende, eller et press utenfra, men heller om å kjenne at kroppen fungerer. I tillegg trenger jeg egentid selv om jeg har blitt mamma, og for meg er denne tiden perfekt å bruke på aktivitet.

En aktiv hverdag vil bedre helsen, og forhåpentligvis gi meg muligheten til å være i form når jeg blir gammel. Om bikinien passer i sommer kommer relativt langt ned på prioriteringslisten. Det handler om helårstrening og en aktiv livsstil, og ikke skippertak og vaner som ikke varer. Om andre velger å ikke bruke tid på dette er det deres valg. Hva som skal til for å nyte barseltiden er vel ganske individuelt?

Om mange blir provosert over at jeg og mange andre prioriterer trening også når man har en baby hjemme får det være. Skal jeg bli provosert over at noen nedprioriterer helse og aktivitet i sin hverdag?

Trening gjør meg både lykkelig og snill. I tillegg gjør det at jeg virkelig koser meg ellers!

Del, og lik gjerne innlegget om dette er noe som engasjerer deg også!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits