Muskler og kjøtt, samme sak?

Muskler er et hett tema blant en stor det av befolkningen. Som muskelfysiolog er jeg veldig fascinert av hva muskler er, og hvordan vi kan forme, og påvirke disse med ytre påvirkning. Jeg vet at mange ikke bryr seg i det hele tatt om hvordan kroppen fungerer, men det er også endel som synes dette er ganske spennende. Her kommer noen enkle fakta om hva kroppens muskler faktisk er:

Vi leser ofte om hvordan få store og sterke muskler. Vi ser bilder av muskuløse menn og kvinner flere ganger daglig i aviser, på nett og TV. Og får høre om hva som er super "muskelmat", og ikke minst hva som trengs for å få synlige muskler til sommeren. Det kan kjøpes produkter, bøker, mat, og utstyr for tusenvis av kroner, som skal hjelpe oss til drømmekroppen, som ofte blir fremstilt synonymt med en svært definert og muskuløs kropp.

Pushups
Alle kropper har de samme musklene!

Muskler har blitt et statussymbol i mange deler av samfunnet, men hva er egentlig muskler?

Muskler er kjøtt!

Veldig enkelt forklart er muskler det vi kaller kjøtt, noe som faktisk overrasker veldig mange. En muskel er derimot ikke bare en homogen klump med kjøtt, men er bygget opp av enormt mange deler, som for eksempel muskelceller/muskelfibre, bindevev, og blodårer. Proteiner er en stor andel av muskler, og inngår i oppbygningen av viktige deler for både muskelarbeid, -vekst, -restitusjon, og -struktur.

Tusenvis av muskelceller bygger opp en muskel, disse cellene kalles også muskelfibre på grunn av si avlange fiberform. Menneskets skjelettmuskler, de som er festet i skjelettet, har tre typer muskelfibre med ulike egenskaper som gjør at musklene i sin helhet kan være både utholdende og bli store og sterke, eller en av delene. Med en unik sammensetning av ulike fibertyper i ulike muskler, og i ulike individer, er det tilnærmet umulig å finne en fasit på hvordan en muskel "skal" trenes for å bli størst, sterkest, eller mest utholdende.

Les mer om de ulike muskelfibrene senere!

Menneskekroppen har tre typer muskler med ulike funksjoner og egenskaper.

Skjelettmuskler, som nevnt er disse festet i skjelettet og gjør det mulig for oss å bevege kroppen. Dette er musklene vi mener når vi snakker om styrketrening, eller annen opptrening av muskulatur.

Hjertemuskelen, selve hjertet.

Glatte muskler, muskler som styrer organer, blodårer, og er ikke festet til skjelettet.

Muskelarbeid, hva er det?

For å trene musklene våre må vi skape muskelkontraksjoner (sammentrekninger) i muskelcellene. Dette styres av nervesignaler, og krever energi i form av ATP. Enkelt forklart skapes ATP fra nedbrytning og prosessering av næringsstoffene vi inntar, eller har lagret. Primært karbohydrater og fett, men også proteiner.

For at vi skal kunne bruke musklene våre til å for eksempel løfte noe, er vi avhengig av å kunne kontrollere musklene, dette betyr at alle muskelcellene som aktiveres og trekker seg sammen i en muskel gjør dette simultant.

Jo større kraft en muskel skal skape, jo flere muskelfibre blir rekruttert, dette kalles rekrutterings-prinsippet. Om en muskel kun skal utvikle en viss kraft, trenger ikke alle muskelfibrene i muskelen å aktiveres. Skal den samme muskelen yte maksimal kraft må derimot flere muskelfibre aktiveres. Nervekontakten til de ulike muskelfibrene blir ofte bedre og mer effektiv hos de som starter å trene, noe som ofte gir en rask økning i kontroll og styrke i begynnelsen.

Hva skjer inni muskelcellene?

Musklene våre er utrolig spennende, og inni hver muskelcelle foregår det tusenvis av kompliserte hendelser. Når ytre, eller indre signaler aktiverer bestemte deler i en muskelcelle settes signalveier i gang. Hvilken av disse signalveiene som starter bestemmer hva som skjer inni hver muskelcelle, som for eksempel muskelvekst.

Dette innlegget er kun en svært overfladisk, og enkel oppsummering av hva mange lurer på rundt muskler. Utrolig spennende og interessant!

Om du ikke fikk med deg gårsdagens innlegg "Selv om jeg velger å trene etter fødsel, trenger ikke alle andre det", kan du lese det her!

Jeg er klar for styrketrening, hva med dere!

Les mer:

Skeletal muscle hypertrophy and atrophy signaling pathways. Glass 2005 

Hypoxia: the third wheel between nerve and muscle. Cacciani 2008

"Principles of physiology" Berne & Levy, 5th edt. 

"Styrketrening i teori og praksis." Raastad, T.,Paulsen, G., Refsnes, P.E., Rønnestad, B.R. og Wisnes, A.R. Gyldendal Undervisning. 2010.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits