Sterkest på midten?

Nå er det på tide med et leserspørsmål, og denne gangen handler det om musklenes stryke i ulike lengder.

"Jeg merker ofte at jeg kan løfte tyngre vekter om jeg ikke går helt ut i ytterposisjon, som for eksempel i bicepscurl, benpress osv. Hvorfor er det slik? Er musklene sterkest på midten?" For et spennende spørsmål!

Dette er nok noe de fleste har merket seg, da særlig ved styrketrening. Kanskje dette også er grunnen til at mange ubevisst velger å ikke utføre styrkeøvelser helt til ytterposisjon. Et klassisk eksempel er bicepscurl hvor albueleddet kun beveges en brøkdel av faktisk bevegelsesutslag, mens den største bevegelsen ofte sees i ryggen. I slike tilfeller er ofte motstanden og vektene som brukes for tunge for å klare å utføre hele bevegelsen som skal til.

Sterkest på midten, og svakest ytterst?

For å kunne forklare hvorfor musklene som regel kan løfte mer i midten av en øvelse, enn i ytterkant, må vi forstå litt av hvordan en muskel er bygget opp. Som beskrevet i forrige innlegg "Muskler og kjøtt, samme sak?", er musklene våre bygget opp av tusenvis av muskelceller (muskelfibre).

MuscleSarcomere

Når en muskel skal kontrahere, altså trekkes sammen, vil proteinstukturer (filamentene aktin og myosin) inne i hver muskelfiber huke tak i hverandre, og gli langs hverandre ved hjelp av energienheten ATP. Hvordan dette skjer kalles Sliding filament theory (se illustrasjon under).

muscle contraction_cycle

Vi kan tenke oss at hver muskelfiber består av tusenvis av enheter med slike proteinstrukturer som er avhengig av å få tak i hverandre for å kunne utvikle kraft og trekke seg sammen. Når en muskel strekkes, som i ytterkant av en bicepscurl eller en pistolsquat, vil disse strukturene også strekkes fra hverandre, og det vil bli mindre å huke tak i for aktin- og myosin-hodene.

Det blir litt som en borrelås som kan holde ganske mye vekt om den festes godt på midten, men som ikke kan holde like mye vekt om den kun festes i endene.

En muskel vil altså være svakere i utstrakt posisjon, fordi det et færre festepunkter for proteinstrukturene å holde fast i, og dermed sterkere i en mindre utstrakt posisjon der en større andel av aktin- og myosin-hodene kan feste seg og bidra til å kontrahere muskelen.

For å trene opp musklenes evne til å kunne trekke seg sammen og utvikle størst mulig kraft i ulike lengder er det viktig å utfordre musklene i nettopp ulike lengder. Utfører vi bicepscurl kun på midten, og strekker aldri biceps lengre ut enn minimalt, vil vi ikke styrke musklene like mye i ytterposisjon som om vi utfører hele bevegelsen i øvelsen. Som i mange andre tilfeller vil vi trenge spesifikk trening på det vi ønsker å oppnå. Velger vi alltid motstand vi ikke klarer å løfte i ytterposisjon vil dette gå utover både teknikk og effekt på treningen.

Dette er kun en svært enkel fremstilling av hva som skjer, og hvorfor en muskel er sterkere og kan utvikle mer kraft på midten.

Selv prøver jeg å variere styrkeøvelsene på samme muskelgruppe slik at musklene blir utfordret i ulike lengder, vinkler, og bevegelser.

Send gjerne spørsmål på mail til hh@kunnskapsriktrening.com, eller legg igjen en kommentar her på bloggen!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits