Har du 3600 sekunder til overs?

Selv om vi stilte klokka mot sommeren i dag, har dagen inneholdt veldig mye mer enn 3600 sekunder. I et døgn er det 24 timer, og de fleste av oss er våkne i størsteparten av disse. Med et visst antall timer på jobb, i bil, på kjøkkenet, med familien, og med alle andre gjøremål i løpet av dagen, går hverdagen raskt for mange.

Likevel har nok de fleste 3600 sekunder til overs flere dager i uken, det gjelder bare å vite hva man skal bruke disse sekundene til. Et godt forslag er å bruke disse til fysisk aktivitet, enten det er en skikkelig treningsøkt, eller bevegelse med lavere intensitet. 3600 sekunder er en time av dagen, noe veldig mange heller bruker foran TV'n, med mobilen, eller foran en annen type skjerm. Det har vi tid til.

happy

En treningsøkt trenger ikke spise veldig mye av døgnets timer, det gjelder bare å planlegge, være effektiv, og utføre. Det som stopper de fleste er dørstokkmila som ofte vokser med synkende lyst og tiltaksvilje til å faktisk få inn en treningsøkt.

Velger vi sofaen foran fysisk aktivitet for ofte blir dette lett en vane, og det blir vanskeligere å skape gode vaner. Hva vi velger å gjøre er opp til hver enkelt, men for å sette ting i perspektiv har jeg funnet noen andre aktiviteter som mange gjør hver dag som også varer i rundt 3600 sekunder.

  • En episode av de fleste tv-serier, med reklamepauser.
  • En internett-runde med sjekk av Facebook, mail, Twitter, Instagram, Snapchat, værvarsel, ulike aviser, og blogger. Når runden er over, er det mange som helt ubevisst begynner rett på en ny runde.
  • Et stillesittende cafe'-besøk med en kaffe som kunne vært med på tur.
  • Et par slumringer på vekkerklokken etterfulgt av lang tid på badet.

Vi har alle vaner i hverdagen som tar tid, og som ikke handler om aktivitet og trening, det skal vi selvfølgelig fortsette med! Men det er mulig å rydde plass til å bevege kroppen hver eneste dag, selv om det kanskje ikke alltid virker sånn. Å fylle en dag med gode og dårlige vaner er enkelt, men det er vanskelig å endre disse prioriteringene om vi ikke prøver skikkelig.

En times trening går overraskende raskt om vi setter det i sammenheng med andre aktiviteter vi setter av tid til. Det trenger ikke å ta lengre tid enn dette om vi vet hva vi skal, og hopper over all surring rundt treningen som venter.

3600 sekunder er en god investering i bedre helse, og en aktiv livsstil. Les mer om hvordan jeg la inn styrketreningsøkten i fredagens trilletur utendørs i morgen.

Påskeferien er perfekt å bruke til både fysisk aktivitet, og hyggelige dager med familie og venner. 3600 sekunder av en fridag er hvert fall oppnåelig!

-God påskehelg-

Lik gjerne innlegget om du har 3600 sekunder til overs!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits