Styrketur i påsken?

Styrketur er en supersmart måte å bake inn styrketrening i en helt vanlig gåtur. De dagene det ikke passer å komme seg på treningsstudio, eller om det heller frister med trening utendørs, kan dette være løsningen for mange. Fordi veldig mange spør meg om hvordan jeg får tid til regelmessige treningsøkter hver uke, tenkte jeg å dele dette fra fredagens styrketrening i en snødekket park.

Har du påskeferie denne uken er det ekstra smart å blande inn styrketrening i en ellers rolig gåtur i påskeværet, enten du er i byen, eller på fjellet. Da blir det kanskje ikke så tungt å opprettholde treningsvanene frem til hverdagen starter igjen. Det behøver ikke ta mer enn 3600 sekunder å få trent effektivt utendørs!

Turen som blir til en treningsøkt

På grunn av at joggeturen i all nysnøen på torsdag morgen ble mye lengre og kaldere enn planlagt, og fordi det var styrketrening som sto på planen denne fredagen, ble løsningen en styrketur i nærområdet. Har jeg bestemt meg for at det er treningsdag, blir det treningsdag.

Med 20 cm tung nysnø, og ikke akkurat brøytet vei ut mot stranda innså jeg raskt at en lang trilletur med vogn og hund ikke kom til å bli så enkelt. Jeg kunne selvsagt gå frem og tilbake på de få fortauene som var måkt, men det hadde blitt veldig kjedelig for både meg og Fia.

Jeg tok med meg en treningsstrikk, og banet meg vei helt alene ut mot friområdet ved vannet. Planen ble lagt på veien, og de første øvelsene som ble fullført var med treningsstrikken og en lyktestolpe:

strikk_ute

For å ikke bli kald av all snøen som snek seg ned i de altfor korte gummistøvlene, måtte jeg finne et nytt sted for de neste øvelsene. Med en betongblokk som utstyr fikk jeg kjørt to øvelser til:

  • Bulgarske utfall for underkroppen. Full fokus på å holde overkroppen stabil, og å skape et godt buktrykk.
  • Brede pushups for bryst, armer, øvre rygg, og kjernemuskulatur.
  • Box jump for underkropp og spenst. Her var fokuset å fjære mest mulig i lårene ved landing både oppe på betongblokken, og nede på snøen.
  • Pistol squats for underkropp. Her bremser jeg sakte ned, og prøver å presse opp igjen.

pushups-ute

pistolsquat-ute

Med iskalde tær og fingre var det på tide å gå videre for å finne sted for neste øvelse:

  • Opptrekk for rygg og armer på veibom.

Opptrekk_bom

På vei tilbake og hjemover fikk jeg presset inn to øvelser til:

  • 100 gående utfall for underkropp og kjernemuskulatur.
  • Dips på benk for triceps.

Alle øvelsene, bortsett fra de gående utfallene, ble utført med 8-12 repetisjoner x 3 serier.

snø

Selv med store hjul på vogna ble det ganske tungt å trille i all snøen. Les mer om vognen her.

Vel hjemme avsluttet jeg med to øvelser i styrkerommet:

Det er med andre ord fullt mulig å trene styrketrening med lite utstyr og egen kroppsvekt selv om vi "ikke har tid". Med litt fantasi, eller kopi av disse øvelsene, blir påskens og vårens gåturer enda mer utfordrende.

Om du syns det er flaut å holde på som jeg gjør utendørs, er det jo bare å ta med seg en turkamerat (to- eller firbent). Publikum eller ikke, jeg tenker alltid at de som stirrer kun gjør dette fordi de gjerne skulle gjort det samme selv!

Jeg anbefaler alle å teste ut en styrketur denne uken! Kanskje det til og med blir i solskinn?

Ikke glem å følge bloggen både på Instagram, @kunnskapsriktrening, og facebook for flere tips og bilder.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits