Skulderpress og sidehev med strikk

Med en enkel treningsstrikk har du et eget lite treningsstudio i lomma. Det skal ikke mye til for å få trent nesten hele kroppen, selv om det kanskje kjennes lett ut til å begynne med.

De fleste treningsstrikker kommer i ulike motstandsgrader, men med noen knep kan du lett klare deg med en strikk, selv om ulike øvelser krever ulik motstand.

Skuldertrening er noe veldig mange rett og slett glemmer. Delta-muskelen blir ofte delt inn i tre, fremre-, midtre- og bakre-delta. Avhengig av hvilken øvelse du utfører, vil ulike deler av skuldermuskelen aktiveres i ulik grad.

Skulderpress og sidehev er to gode styrkeøvelser for skuldre, og kan enkelt utføres med en treningsstrikk.

Skulderpress

Skulderpress kan utføres på mange ulike måter, med ulikt utstyr. Med en treningsstrikk kan du enkelt regulere motstanden ved å plassere føttene med ulik avstand. Har strikken mye motstand kan øvelsen utføres med en fot på strikken, eller på knærne.

skulderpress_strikk1

Stå på strikken slik at du klarer å presse armene rett opp det antall repetisjoner og serier du ønsker å utføre.

Stram godt i hele kjernen ved å skape et buktrykk, senk skuldrene.

Start øvelsen med armene i nedre posisjon, og press rett opp over hodet.

skulderpress_strikk

Senk rolig ned til utgangsposisjon, husk å bremse kontrollert.

Sidehev

Sidehev er en annen populær skulderøvelse, som også aktiverer triceps.

Finn riktig posisjon for føttene på strikken, stram kjernemuskulaturen, og senk skuldrene.

sidehev1

Hev armene rett ut til siden, stopp når armene er omtrent vannrett, og brems sakte tilbake.

Husk at armene skal være strake hele veien, slik at vektarmen er lengst mulig. Bøyes armene med en knekk i albuene vil motstanden bli lettere, noe som ofte skjer om vi velger for mye motstand i forhold til egen styrke.

Sidehev

Begge disse skulderøvelsene som er enkelt forklart i dette innlegget kan utføres med mange repetisjoner (over 12) og mindre motstand, eller færre repetisjoner (rundt 8) og tyngre motstand. Hva du velger å gjøre kommer an på ditt treningsmål, og vil være effektivt om du utfører øvelsene med full fokus.

Husk at hver repetisjon skal ha god kvalitet, og at øvelsen består av både en press/hev-fase, og en bremsefase.

Les mer om skuldertrening på Olympiatoppen.

Disse øvelsene med strikk er perfekte å utføre utendørs, enten på styrketur, eller i en egen styrkeøkt. Det finnes mange gode øvelser å utføre utenfor et treningsstudio. Oppskrift på en enkel styrkeøkt får dere her

-God trening-. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits