To steiner, og sterkere armer med utendørs DIPS

Har du lyst til å trene ute, men ser ikke mulighetene rundt deg?

Veldig mange trener mye innendørs, og om en økt blir planlagt utendørs er det som regel kondisjonstrening som løping, sykling, eller ski som gjelder. Styrketrening er like deilig utendørs som å ta seg en løpetur. Frisk luft, lyder, og lukter som er litt hyggeligere enn inne på treningsstudio. Det gjelder å se mulighetene, og ikke minst tørre å bruke steiner, benker, trapper og liknende for å utfordre deg selv enda mer.

Her får dere tips til en effektiv styrkeøvelse primært for bakside arm (triceps) som du kun trenger to steiner til å utføre.

Dipsute

Dips med både hender og føtter på en stein hver vil gjøre øvelsen litt mer utfordrende enn å utføre den med bena på bakken. Strake ben vil også gjøre øvelsen litt tyngre enn om den utføres med knekk i knærne.

Plasser hendene i litt mindre enn hoftebredde på kanten på den ene steinen, med fingrene mot rumpa. Føttene legger du på den andre steinen, forhøyningen, med en avstand slik at du har rumpa omtrent ved hendene dine.

Knip skulderbladene sammen, senk skuldrene, og aktiver kjernemuskulaturen.

Senk kroppen rett ned mot underlaget, og press opp igjen med albuene pekende bakover (tenk at du skal holde en ball på plass med albuene). Husk at du kun skal gå så dypt ned at du klarer å presse opp igjen uten at albuene presses ut til siden. Går vi for dypt vil muskulaturen i armene strekkes veldig mye, slik at det blir svært tungt i nedre posisjon. Dette fører om regel til at albuene smetter utover, og vi får hjelp til å fullføre øvelsen med annen muskulatur enn triceps.

Øvelsen skal utføres med stolt holdning, slik at brystet peker ut og oppover, og ikke blir sammensunket med skuldrene fremover.

Blir dette for tungt kan øvelsen utføres med kun hendene på en stein, benk, eller liknende. Eller så kan bena bøyes som nevn ovenfor. Øvelsen kan utføres med mange repetisjoner slik at det blir mer utholdende styrketrening, eller med færre repetisjoner om motstanden blir tung nok.

Det er alltid fare for at forbipasserende stirrer når styrkeøvelser utføres utendørs. Men om du bare tenker at de egentlig gjerne skulle vært med selv, pleier følelsen av å bli beglodd å gå raskt over!

Pst; Ikke glem å bli med på Instagram-konkurransen på @kunnskapsriktrening der du og en venn kan vinne billetter til årets Aktiv 2015 messe neste helg!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits