Tricepspress med kroppsvekt

Triceps er en av musklene i overarmen som veldig mange ønsker å stramme opp, og kalles en armstrekker. Vi kan lese om øvelser og trening som skal hjelpe oss til å bli kvitt "grevinnehenget", "bingo-vingene", og slappe overarmer. Dips er den øvelsen jeg, og sikkert mange andre tenker på først om man skal trene triceps med kroppsvekt uten utstyr.

Ukens øvelse er en fin variant til klassiske dips, og kan også utføres hvor som helst, til og med på nasjonaldagen!

Slik gjør du:

Stå på knærne med albuene på underlaget i en plankeposisjon. Ha gjerne noe under knærne, om underlaget er litt hardt.

Stram godt i mage og rygg, du skal altså stabilisere og aktivere kjernemuskulaturen helt fra start, og til du er ferdig.

Pass på at du ikke synker ned med overkroppen slik at du mister kontrollen på øvre rygg og skuldrene.tricepspresskragerø1

Press håndflatene ned i underlaget, og løft opp kroppen i en strak planke ved hjelp av triceps, bakside arm.

tricepspresskragerø
Sports amme-bh fra Mammatrend.no finner dere her.

Det er kun albuene som skal rettes ut slik at armene blir strake. Hold samme posisjon i resten av kroppen, og unngå å hjelpe til med for eksempel rumpa.

Senk ned igjen mens du bremser og har full kontroll på hele kroppen, før du presser opp igjen.

Gjenta så mange repetisjoner du klarer uten at teknikken blir dårligere, ta en liten pause, og kjør et par serier til.

Kvalitet foran kvantitet!

Denne øvelsen krever full fokus på å kun arbeide dynamisk med armene, mens resten av kroppen holdes i en statisk posisjon.

Bruk gjerne et speil, eller en treningskamerat til å følge med på teknikken underveis, slik at kvaliteten på hver repetisjon er like bra som den forrige. Når vi blir slitne er det lett å svikte i korsryggen og bøye i hofta, da er det på tide å ta en pause!

Denne øvelsen var en av to øvelser som var nye for mange på treningsøkten jeg holdt på treningshelgen i Kragerø. Mange brukte litt til på å komme inn i bevegelsen, men det tok ikke lang tid før teknikken satt godt!

God fredag og trening til alle sammen! 

-Lik og del gjerne innlegget med venner og kjente på facebook-

Les også gårsdagens innlegg "Dette er SUNT!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits