Mine 6 beste tips til jogging med vogn!

Å jogge med vogn er en fin måte å trene på, både når man er hjemme i foreldrepermisjon, og når barna blir litt større.

Etter snart 6 måneder med vogn, og litt kortere tid med joggeturer med vogn har jeg prøvd meg litt frem når det kommer til hvordan jeg kan gjøre joggeturen med vogn så god som mulig.

Å jogge med vogn er noe helt annet enn å jogge uten, særlig i bratte bakker!



Først og fremst blir joggeteknikken veldig annerledes når man må dytte en vogn foran seg. Vogna veier litt, men den triller også veldig raskt der underlaget ikke er helt flatt. Dette kommer selvsagt an på hva slags vogn man har, og størrelsen på hjulene er ganske avgjørende.

For å unngå at joggeturen kun blir en slitsom affære hvor man jogger krokrygget med vogna foran seg, er det viktig å tenke på at man fortsatt bør etter streve en god løpeteknikk.

Kort tid etter fødsel, altså i oppstarten av treningen etter at du har fått klarsignal til å starte igjen, vil du mest sannsynlig kjenne at spensten er relativt fraværende, i tillegg til at kjernemuskulaturen må trenes opp på nytt igjen. Dette påvirker løpeteknikken kraftig, og det er ekstra viktig å tenke på å ha en strak og flott holdning for å ikke synke sammen over vognstyret. 

Å jogge med vogn og bag er som regel tyngre enn med sportsdel, men dette er avhengig av vogntype. Uansett type vogn du velger å jogge med, vil dette bli uvant og nytt for de fleste, men du blir vant til dette også! Les mer om vognen jeg jogger med her

Mine topp 6 tips til jogging med vogn:

  1. Start med korte turer for å bli vant til en ny løpestil. 
  2. Prøv å presse hofta opp og frem når du løper, slik at du unngår å "sitte" å løpe. Dette gjør at du unngår å miste mye kraft og energi ned i bakken, men heller kommer opp og frem.
  3. Senk skuldrene, og skyt brystet frem!
  4. Test ut hvordan det er best å holde vogna. Du kan holde med en hånd mens du løper ved siden av vogna på flatmark, men pass alltid på å holde igjen i bakkene. 
  5. Ikke synk sammen over vognstyret selv om du løper opp en bakke.
  6. Pass på å få tid til noen løpeturer uten vogn der du kan jobbe med å opprettholde teknikken, og sett fra deg vogna under for eksempel intervalløkter.

Å jogge med vogn er en perfekt måte å opprettholde, men også starte opp treningen igjen etter fødsel. Jo tynge barna blir, jo mer må du dytte foran deg, det er et godt argument for å begynne tidlig!

Følg gjerne @kunnskapsriktrening på Instagram for å se andre videosnutter, se øvelsesbilder, eller bilder fra resten av min hverdag.

God søndagskveld videre!

4 kommentarer

Nina

26.07.2015 kl.20:31

Gode tips! Jeg ser selv på vogner i disse dager, blant annet den vognen du bruker. Så vidt jeg finner så er det ikke så mange vogner man kan løpe med babyen i helt fra rett etter fødselen, men du begynte etter fem-seks uker ikke sant? Jeg ønsker også å kunne ta med meg den lille på løpetur helt fra starten av så viktig å finne vogn som tillater det! :)

KunnskapsrikTrening

27.07.2015 kl.09:37

Hei!
Det er ikke mange joggevogner som har mulighet til å ha bag de første månedene. Vår TFK vogn er jo egentlig en vanlig vogn som er har blitt endret litt slik at den er tilpasset jogging. Jeg startet å jogge med vognen tidlig, og har/er veldig fornøyd med den! Vi bor jo på Fornebu der jeg mest går/jogger i park og på stier, det er veldig deilig. Vognen er derimot ikke så hendig i byen eller på sentre, men da har vi et dreibart nesehjul vi kan bytte til. Spennende tid du har foran deg, håper å få høre hvilken vogn du bestemmer deg for :)

KunnskapsrikTrening

27.07.2015 kl.09:37

Ditt svar:

Hei!
Det er ikke mange joggevogner som har mulighet til å ha bag de første månedene. Vår TFK vogn er jo egentlig en vanlig vogn som er har blitt endret litt slik at den er tilpasset jogging. Jeg startet å jogge med vognen tidlig, og har/er veldig fornøyd med den! Vi bor jo på Fornebu der jeg mest går/jogger i park og på stier, det er veldig deilig. Vognen er derimot ikke så hendig i byen eller på sentre, men da har vi et dreibart nesehjul vi kan bytte til. Spennende tid du har foran deg, håper å få høre hvilken vogn du bestemmer deg for :)

KunnskapsrikTrening

27.07.2015 kl.09:38

Ditt svar:

Ditt svar:

Hei!
Det er ikke mange joggevogner som har mulighet til å ha bag de første månedene. Vår TFK vogn er jo egentlig en vanlig vogn som er har blitt endret litt slik at den er tilpasset jogging. Jeg startet å jogge med vognen tidlig, og har/er veldig fornøyd med den! Vi bor jo på Fornebu der jeg mest går/jogger i park og på stier, det er veldig deilig. Vognen er derimot ikke så hendig i byen eller på sentre, men da har vi et dreibart nesehjul vi kan bytte til. Spennende tid du har foran deg, håper å få høre hvilken vogn du bestemmer deg for :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits