Hvor lenge kan vi si "Trening etter fødsel"?

Plutselig har det gått 6 måneder siden Leo ble født, et helt halvt år siden vi fikk møte den bitte lille babyen på sykehuset. Tiden etter denne dagen har gått veldig fort, men samtidig så føler jeg at vi har fått gjort så utrolig mye. 

Trening er en stor del av min hverdag, og nå som jeg er hjemme sammen med Leo blir det ekstra god tid til å være i aktivitet. Å trene etter fødsel var en utrolig rar opplevelse, fordi jeg måtte lære meg mange ting på nytt. Hvert fall kjentes det slik ut. 

Etter disse 6 månedene har jeg opplevd mye på treningsfronten, og begynte å tenke på hvor lenge man egentlig kan kalle det "trening etter fødsel"? Dette må vel være veldig individuelt?

Hvor lenge varer postpartum-perioden egentlig?

Norske retningslinjer for trening etter fødsel er tatt fra American College of Obstetricians and Gynecologists, og sier at man bør vente med trening til 6 uker etter fødsel. Men hva er trening da? For meg kan trening være noe annet enn for andre, så jeg ble glad da det sto "hard trening" i skrivet vi fikk fra sykehuset. 

Uansett hva retningslinjene sier om dette er det helt klart at hvor lenge man bør vente med trening etter en fødsel er svært individuelt, og påvirkes av blant annet hvordan fødselen gikk, og hva slags fødsel det var. 

6 uker til 12 måneder!

De første 6 ukene er kroppen som regel veldig preget av en fødsel, og det samme gjelder da for både bekkenbunnsmuskulatur og magemusklene. Det er helt tydelig at treningen må tilpasses og legges opp med tanke på å trene opp spesielt disse områdene, men også resten av kroppens muskler og kondisjon. Dette bør være en obligatorisk del av 6 ukers kontrollen for mor hos lege (min lege sjekket ikke om magemusklene fortsatt var delt, og kanskje kunne utvikle seg til Rectus diastase, og hun snakket/inviterte ikke til diskusjon rundt temaet heller).

Etter en fødsel, da særlig den første fødselen, vil jeg tro, på bakgrunn av mine egne erfaringer og det andre har delt med meg, at det er viktig å bli hørt og få mulighet til å spørre/bli informert om trening etter fødsel. Alt for mange kvinner følger ikke retningslinjene for trening under graviditet, og disse er relativt klarere enn retningslinjene for trening etter fødsel. 

Kroppen gjennomgår en rekke endringer under en graviditet, og hormoner herjer både underveis og etterpå. Alle disse endringene vil påvirke kroppen, blant annet med tanke på leddutslag og mykhet i strukturer. Men hvor lenge varer dette? 

Hormonell påvirkning vil være tilstede en stund etter fødsel, og ved amming. Hvor lang tid det tar for ulike hormoner å brytes ned slik at nivåene går tilbake til normalen før fødsel kommer an på feks hvilket hormon det er snakk om. Med tanke på alle disse påvirkningene ser det ut til at postpartum-perioden (tiden etter fødsel) defineres som 1 år, med to ganger 6 måneders bolker, som igjen er delt opp i mindre deler. 

Tiden etter fødsel der kroppen jobber seg tilbake til der den var før graviditet kan altså sees å som et år totalt.

Trening etter fødsel kan med andre ord brukes de første 12 månedene etter en fødsel, med svært varierende grader av tilpasninger og ulikheter fra "normal" trening. 


Knebøy med bæresele

Har dere noen tanker rundt dette?

Les mine topp 5 innlegg om trening etter graviditet og fødsel HER.

Og mine topp 5 innlegg om trening under graviditet HER.

Ikke glem å sette av 10. august til høstens første mammatrening!

Les mer:

  • Do pregnant women follow exercise guidelines? Prevalence data among 3482 women, and prediction of low-back pain, pelvic girdle pain and depression. Br J Sports Med doi:10.1136/bjsports-2012-091344. Kristin Gjestland1,2, Kari Bø1,3, Katrine Mari Owe3, Malin Eberhard-Gran2,4
  • Summary of International Guidelines for Physical Activity Following Pregnancy. Kelly R. Evenson, PhD, MS, FACSM, Michelle F. Mottola, PhD, FACSM, Katrine M. Owe, PhD, Emily K. Rousham, PhD, and Wendy J. Brown, PhD, MSc. Obstet Gynecol Surv. 2014 Jul; 69(7): 407?414.
  • ACOG: Exercise During Pregnancy and the Postpartum Period
  • Exercise in the postpartum period: practical applications. Mottola MF1. Curr Sports Med Rep. 2002 Dec;1(6):362-8
  • Menneskekroppen, fysiologi og anatomi. Olav Sand, 1998.

3 kommentarer

julieeannaa.blogg.no

28.07.2015 kl.16:36

Kjempe fin blogg! håper dagen blir kjempe bra<3 kanskje du vil ta en tur innom min blogg også? klem <3

Kristin

23.10.2015 kl.11:44

Hei Helene!

Jeg syns du har en flott blogg! Det er spennende å følge deg i utforskningen av stadig nye treningsmetoder som nybakt mor, og jeg syns du skriver veldig godt om muskelfysiologi.

Jeg er selv mor til en 9 mnd gammel baby, og har gradvis tatt opp treningen etter fødselen. Det er kun moderat trening det er snakk om, i form av joggeturer på < 5 km og styrketrening med egenvekt/lette vekter eller baby:)Jeg har imidlertid litt plager med at jeg får stikkende smerter i bekkenleddet baktil (nederst i korsryggen) ved belastning og rotasjon, liknende smerter jeg hadde i slutten av svangerskapet (oppfattet som lette bekkenløsningsplager). Du har jo orientert deg en del når det gjelder trening etter fødsel, og jeg lurer på om det er noen fagpersoner du kan anbefale dersom jeg ønsker en undersøkelse på om bekkenet mitt fortsatt er ustabilt, mtp om jeg burde tilpasse treningen veldig eller om det vil gå seg til ettersom jeg blir sterkere igjen? Evt et sted jeg kan lese om dette og anbefalte styrkeøvelser?

God fredag:)

Mvh Kristin

KunnskapsrikTrening

07.11.2015 kl.11:14

Kristin: Hei! Da er våre små omtrent like gamle da! Tusen takk for hyggelig kommentar, det er veldig gøy at noen er interessert i det faglige :)
Jeg vil anbefale deg å lese på nettsiden Femalewellness.no, som drives av Mona, hun fulgte meg opp under graviditet og etter fødsel, og er dyktig innenfor dette temaet. God lørdag, og god trening!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits