Verdens beste treningsstudio!

Mange av innleggene på Kunnskapsriktrening handler om trening med tilgang på utstyr. Frivekter, maskiner, spinningsykler, møller og en haug av andre ting. Selv er jeg veldig glad i variert trening, og bruker mye tid på aktivitet utendørs, både med og uten utstyr.

Det frister ikke for alle å trekke inn i ett svett studio, så istedet for å kanskje være litt sur på seg selv fordi treningsøkten blir satt på vent for å nyte været, bør du bruke en liten time til aktivitet utendørs. 

Det finnes hauger av nye trenings-trender på sentrene, og masse spennende å velge mellom, og hver sesong kommer gamle konsepter pakket inn i nytt glanset papir på timeplanen. Veldig deilig en gang i blant, men verdens beste treningsstudio finnes rett utenfor døra!

Ta deg en løpetur ute! 

Finn en løype i skogen eller parken. Kombiner med grus, asfalt og gress om du kan! Ingenting er bedre enn å puste inn frisk luft og høre fuglene synge. Det er utrolig hvor langt man kommer på en liten halvtime, garantert lengre enn om man løper på mølle inne.

Kondisjonstrening er en ypperlig treningsform å legge ute i naturen om man har mulighet. Prøv å finne bakker og kuperte løyper for å utforde deg selv i løpet av økten! Om du er så heldig å ha skogen eller fjellet tilgjengelig, hvorfor ikke legge turen til en topp? 

Hvorfor er det så bra med motbakker?

Tenk deg forskjellen mellom å løpe på en mølle inne med 0% stigning, og det å gå/løpe oppover en motbakke med grei stigning. Kjennes det tyngre i lårene? Puster du tyngre og hurtigere? Det er et godt tegn!

Enkelt sagt kreves det mer å løfte noe oppover mot tyngdekraften som vi gjør med hele kroppen i motbakker, enn å ha minst mulig endring i tyngdefeltet, som når vi løper rett frem.

Sørg for å ha høy intensitet gjennom økten, og press deg selv! Det er følelsen av at det er litt mer ubehagelig enn du ønsker som gir resultatene du er på jakt etter. Pass likevel på at du ikke forveksler høy intensitet med det å løpe i høy hastighet. Jo brattere bakken er, og jo mer utfordrende terrenget du løper i er, jo høyere blir intensiteten ved lavere hastighet. 

Sliter du fortsatt med motivasjonen for å komme deg ut av treningssenteret, eller generelt med gode treningsvaner? 

Noen ganger er det enkle ett av de beste alternativene! Vær oppfinnsom med aktivitet og trening, se muligheter i skogen og parken. Knyt på deg skoene, og ta deg en tur ut døra allerede i dag!

Les også innlegget om hvor raskt kondisen egentlig forsvinner!

Hva liker dere best; Inne- eller utetrening?

Følg gjerne @kunnskapsriktrening på Instagram for å se flere bilder av trening både utendørs og på studio.

2 kommentarer

Guro

14.08.2015 kl.09:25

Jeg trener bare ute, sommer, høst, vår og vinter - løp, sykkel, ski, klatring eller turer i marka. Dvs styrkeøvelser og yoga tar jeg hjemme i stua. :) Er det ikke skiføre om vinteren så løper jeg med piggsko og ullundertøy. Hvis det regner er det bare å ta på en caps og gi blaffen i at man blir våt. Jeg har vært mye i treningsstudio tidligere, og blitt så lei av hele opplegget... Dårlig luft, altfor varmt og kø på apparater. Dessuten liker jeg å se på naturen og menneskene ute, og at man får mer variert løpsunderlag og intensitet med bakker og trapper innimellom. :)

KunnskapsrikTrening

17.08.2015 kl.16:36

Høres ut som om du liker utetrening like mye som meg! Å være ute og i aktivitet er så mye deiligere enn å bare være inne. Det er også ekstra deilig å komme inn om det har vært skikkelig surt og kaldt! Ha en super treningshøst utendørs :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits