Trappeløp ødelegger løpsformen! Anbefalt lesing.

Lørdags morgen, og mange har allerede utført, eller planlegger en treningsøkt med joggesko på bena i løpet av dagen. Deilig med fri og tid til å trene uten at klokka tikker mot neste avtale. Slike dager bør nytes i en ellers travel hverdag.

Løpetrening er mye forskjellig, og trappeløp er en av formene for trening man kanskje har prøvd seg på den siste tiden. Å løpe i en trapp er utfordrende med tanke på at man må forflytte kroppsvekten sin oppover mot tyngdekraften, gjerne i raskt tempo. 

Dagens anbefaling til lesestoff handler derfor om trappetrening, og er skrevet av Ingrid Kristiansen som er tidligere langdistanseløper. 

"Trappeløping- Effektivt om du vil ødelegge løpsformen!"

Dette høres veldig provoserende ut, og mange blir nok forvirret med tanke på at trappeløp er noe vi har lest om at er god trening tidligere. 

Ved å lese hele innlegget kommer det tydelig frem at dette er skrevet med tanke på personer som er nettopp profesjonelle langdistanseløpere, og ikke vanlige mosjonister som de fleste av oss. 

At trappeløp gir en helt annen form for løpsteknikk enn under for eksempel maraton, og blir mer anaerob enn aerob trening er ingen overraskelse. Noe av poenget med trappeløp er at det ikke er aerobt, og heller ikke gjør det mulig å løpe som om man løp på landeveien. 

Dette er selvsagt viktige faktorer i treningsregimet til en som lever av å prestere i langdistanse, men det blir vel litt feil å si at mannen i gata får negative virkninger på løpsformen sin av å kjøre et trappeløp i ny og ne?

Skal du blir verdensmester i langdistanse blir slike små marginer svært viktig, til og med avgjørende. Men for oss som trener det jeg vil kalle vanlig mengde løpstrening, litt langkjøring, noen tempoøkter, intervalltrening, bakkedrag og da også trappetrening, tror jeg ikke min utholdenhet og løpsteknikk lider noe stort tap.

Krisitansen skriver et interessant innlegg om hvordan trappetrening ødela for hennes prestasjoner, og hun trekker frem mange faktorer rundt dette temaet som er tankevekkende. Men som leser er det viktig å skille mellom de som lever av, og har som jobb å løpe langdistanse, og de som trener for å holde seg i form, og kanskje bli litt bedre til neste løp eller konkurranse. 

Det er forskjell på jobb og hobby, og som vi har hørt mange ganger før; Du blir god på det du trener på. 

For meg er trapper en god variasjon til annen trening, og jeg bruker helst trappene til å trene spenstøvelser med innslag av løp.

Sjekk ut Krisitansens innlegg, men ikke dropp trappetrening helt mener nå jeg!

Har dere lest innlegget?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits