Super styrkeøvelse for øvre rygg og holdning

Styrketrening er et viktig verktøy for å forebygge eventuelle sykdommer, skader og andre påvirkninger på kroppen fra hverdagslivet. 

Kroppsholdningen vår er spesielt sårbar ovenfor effektene av inaktivitet og hverdag, og dessverre er dårlig holdning svært vanlig blant hele befolkningen. 

Såkalt Upper Crossed Syndrome er en tilstand der man har for stram muskulatur i både brystmuskulatur (major og minor) og øvre del av Trapezius, mens muskulaturen på fremsiden av halsen og midtre og nedre del av Trapezius er for slapp. Enklere forklart er det forstyrrelser i balansen mellom muskulaturen som sørger for nettopp god holdning som skaper problemer. 

Les innlegget "Dårlig holdning, den norske folkesykdommen" for mer detaljer om hvorfor vi får dårlig holdning. 

Om det er en øvelse du bør gjøre for å forebygge dårlig holdning er det ukens øvelse med treningsstrikk!



Slik gjør du:

  • Hold et godt tak i strikken med strake armer rett ut foran brystet. 
  • Før armene rett ut til siden mens de holdes strake, og knip skulderbladene sammen i ytterste posisjon. 
  • Hold et par sekunder, før du bremser sakte tilbake til utgangsposisjon. 

Husk:

  • Senk skuldrene og hold de lave underveis.
  • Tell til en på vei ut med armene, og til to på vei tilbake. Dette sørger for at du faktisk jobber på vei tilbake til start. 
  • Kjenn etter at du aktiverer muskulaturen i øvre rygg, og at skulderbladene beveger seg. Er dette vanskelig å få til kan du be noen om å legge en hånd på skulderbladene dine mens du utfører en repetisjon.

Hvor mange repetisjoner du klarer å utføre med strake armer er blant annet avhengig av hvor stram strikken er. Start gjerne med mange repetisjoner og en lettere strikk for å få til øvelsen og kjenne at teknikken sitter før du øker motstanden og gjør færre repetisjoner. 

Denne øvelsen er super for absolutt alle, uansett om du er godt trent, eller aldri har trent før.

Jeg har denne øvelsen på treningsplanen hver eneste uke, det bør du også!

Én kommentar

helene

10.09.2015 kl.17:03

Dette tror jeg att jeg skal begynne med =) enkelt å gjøre hjemme

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits