Klarer du en repetisjon til?

Hvor mange repetisjoner man tar under ulike styrkeøvelser er, eller bør være avhengig av hva du ønsker å oppnå med treningen din. Musklene våre svarer på de stimuli vi gir de i løpet av en treningsøkt, og vil påvirkes forskjellig avhengig av for eksempel antall repetisjoner. 

Veldig mange spør om hvor mange repetisjoner man bør ta, og ønsker at det oppgis et eksakt tall i øvelsesinnlegg og andre beskrivelser. Det er selvfølgelig mulig å skrive at man bør ta for eksempel 10-12 repetisjoner av 3-4 serier, men for mange blir dette for vagt i forhold til hva man faktisk gjør på trening. 

Veldig kort forklart pleier man å skille mellom utholdende-, muskelbyggende og maksimal styrketrening, og antall repetisjoner for hver av disse typene blir ofte referert til som over 12, 8-6 og 1-5. Dette er greit å forholde seg til, og mange vil da bestemme seg for at man kjører 8 repetisjoner om man ønsker å oppnå muskelvekst, hypertrofi. Les mer om hvordan musklene våre vokser HER.

Det som ofte kommer i bakgrunnen, og som alt for sjeldent snakkes om er at antall repetisjoner bør bestemmes av hvilken motstand vi trener med, og vår egen muskelstyrke. Det hjelper ikke å ønske seg større muskler om man bare kjører 8 repetisjoner på samme motstand som man begynte å trene med for mange måneder siden.

Ikke gå i den veldig vanlige fella og tenk at "nå har jeg jammen blitt sterk siden dette begynner å bli lett..."

Kom deg ut av komfortsonen!

Når siste repetisjonen begynner å bli behagelig er det på tide å øke motstanden, eller eventuelt tenke etter om man ønsker å endre på typen styrketrening man utfører. Om du klarer en repetisjon til, så er det på tide å utføre den repetisjonen og se hvor mange du faktisk klarer å utføre!

Alt for mange trener for lett, og med for lite utfordrende antall repetisjoner og serier til at treningsøktene blir effektive. Det er ikke slik at man alltid skal trene til man nesten besvimer, men når man er på trening bør man tørre å komme seg ut av komfortsonen og se hva man er god for. 

Ignorerer vi alle signaler om at det er på tide å utfordre kroppen og da særlig musklene enda mer vil også resultatkurven flate mer og mer ut. Musklene våre trenger utfordringer for å bygge seg opp etter trening, og er målet å bli sterkere, få større muskler, eller mer utholdende muskler må vi også legge til rette for at dette skjer. 

Kroppen ønsker ikke å bruke masse energi uten at det er nødvendig, det er derfor det trengs en katabol prosess, altså en nedbrytningsfase, før vi kan oppnå et anabolt stadie der musklene bygges opp igjen litt sterkere, større eller utholdende enn de var før vi startet å trene. 

Har treningsøktene blitt litt for behagelige i det siste? 

Da er det på tide å øke innsatsen og utfordre kroppen slik at treningen fortsetter å gi resultater!

Les flere innlegg om muskler og trening her for enda litt dypere info.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits