Tung benbygning? Hvor mye veier egentlig skjelettet?

"Jeg veier litt mer fordi jeg har så tung benbygning jeg" - Hørt eller kanskje sagt dette selv?

Kroppen vår består av mange ulike strukturer, og uten skjelettet kunne vi ikke stått oppreist eller beveget oss. Det mange kanskje ikke tenker på er at vi ikke hadde hatt noen blodcelleproduksjon eller lager for viktige mineraler som kalsium og fosfat. Skjelettet er også en beskyttelse for indre organer som hjernen, hjertet og lungene. Skjelettet er med andre ord livsviktig!

Skjelettet og skjelettmusklene utgjør bevegelsesapparatet, og er bygget opp av to svært ulike typer vev. Skjelettmusklene (de heter dette fordi de er festet til skjelettet) er bygget opp av muskelvev, og skjelettet av benvev. 

Hvor tung benbygning er det mulig å ha?



Men er det slik at skjelettet vårt utgjør så mange prosent av kroppsvekten av vi kan skylde på dette om vekten viser litt mer enn vi ønsker?

Er det slik at skjelettet vårt med sine godt over 200 knokler er så ulikt fra person til person med omtrent samme høyde? 

Hva består skjelettet av?

Skjelettet vårt er en utrolig spennende struktur som består av blant annet tre ulike typer benceller, Osteoblaster, Osteocytter og Osteoklaster. Disse cellene produserer, vedlikeholder, og bryter ned benvevet i alle de ulike knoklene.

Benvev utgjør ca 70 % av skjelettet og består i hovedsak av kalsiumfostfat (hydroxyapatite). I tillegg til benvev består skjelettet også av kollagenfibre, blodårer, bindevev, benmarg med fett og blodceller, nerver og senefester. Skjelettet hos voksne består av ca 25% vann (Wilson 2006).

Skjelettet utgjør omtrent 20 % av kroppsvekten til et voksent menneske (marginale forskjeller mellom kvinner og menn, og noen større forskjeller mellom hvite og fargede). Dette er da medregnet alle komponentene som er nevnt ovenfor (Sand 1998). 



Skjelettets tørrvekt, altså uten fett, vann og så videre, utgjør ca 6-7% av kroppsvekten hos voksne (Trotter M and Hixon BB 1974).

Er "tung benbygning" en spesiell tilstand som ofte ser ut til å henge sammen med nettopp høy kroppsvekt?

Det ser ikke ut til at variasjonene mellom skjelettets vekt er veldig stor blant den voksne befolkning, det har i hvert fall ikke blitt avdekket i ulike studier opp gjennom titalls år. 

50 kg versus 100 kg

Om skjelettet med alle bestanddeler utgjør 20 % av kroppsvekten vår vil en person på 50 kg ha et skjelett som veier 10 kg, og hos en person på 100 kg vil skjelettet da veie 20 kg. 

Med tanke på at 25 % av dette er vann, og at skjelettets tørrvekt utgjør 6-7% av kroppsvekten hos voksne, forstår vi hvor mye av de utregnede kiloene over som ikke er selve skjelettet. 

Veier du 50 kg vil da 3-3,5 kg av kroppsvekten din bestå av kun benvev. 

Veier du 100 kg vil da 6-7 kg av kroppsvekten din bestå av kun benvev.

Tung benbygning?

Slingringsmonnet på skjelettets vekt er altså ikke svært stort. Noe forskjeller finnes mellom kjønnene, og mellom ulike menneskeraser. 

Vi må også ta med i betraktningen at benvev brytes ned i raskere takt enn det bygges opp når vi blir eldre, dette vil si at skjelettet veier mindre hos eldre personer enn hos yngre. Skjelettet brytes også ned ved situasjoner der kroppen belastes for mye, og gjerne ved en dårlig ernæringsstatus, som for eksempel ved spiseforstyrrelser og overtrening. 

Både alder, spiseforstyrrelser og overtrening kan føre til ulike grader av benskjørhet. 

Blir skjelettet tyngre om vi legger på oss?

Fordi skjelettets vekt alltid regnes ut fra kroppsmassen vil vekten på skjelettet vårt variere med noen kilo hos personer med ulik kroppsvekt. 

Men hva med personer som går opp i vekt? Skjelettet er under stadig endring, og benvevet påvirkes av både hormoner og ytre stimuli. Belastning som styrketrening og annen aktivitet kan øke bentettheten i knoklene våre, men dette vil nok ikke kunne måles i kilo på skjelettets vekt.

Om en kropp blir tyngre vil også belastningen på skjelettet blir større, og om aktivitet opprettholdes vil dette da kunne påvirke bentettheten. Overvekt vil påvirke kroppens ledd negativt, noe som igjen vil føre til mulige problemer med å opprettholde fysisk aktivitet.

Men hva med de som går kraftig ned i vekt?

Tungt skjelett, eller bare en unnskyldning?

 Etter å ha lest mye om temaet skjelett og skjelettets vekt er det ganske klart at "tung benbygning" ikke er en kjent tilstand som gjør at noen med en såkalt "big frame" kan skylde på et ekstraordinært tungt skjelett.

Alle kropper er avhengige av et skjelett, og vekten på dette skjelettet er nok ikke avgjørende for om vi føler oss komfortable med vår egen kroppsvekt.

Ikke la "tung benbygning" bli en dårlig unnskyldning for å ikke ta tak i egen livsstil!

Les mer:

  • American Society for Bone and Mineral Research ASBMR Bone Curriculum. 2004.http://depts.washington.edu/bonebio/ASBMRed/ASBMRed.html. [Online].
  • Three Structural Roles for Water in Bone Observed by Solid-State NMR. Erin E. Wilson,* Ayorinde Awonusi,? Michael D. Morris,* David H. Kohn, Mary M. J. Tecklenburg,? and Larry W. Beck* Biophys J. 2006 May 15; 90(10): 3722?3731. Published online 2006 Feb 24.
  • Trotter M, and Hixon BB (1974) Sequential changes in weight, density, and percentage ash weight of human skeletons from an early fetal period through old age. Anatomical Record 179:1-18.
  • Human Body Composition, Volum 918 2nd edt 2005. Steven Heymsfield.
  • Menneskekroppen, fysiologi og anatomi. Bjålie, Haug og Sand. Universitetsforlaget 1998.
  • Anatomisk atlas. Sobotta 2009.

4 kommentarer

Ann Hege

06.09.2015 kl.10:58

Flott blogg du har:) Denne skal jeg helt klart legge til på favorittlisten min!

Jannicke

06.09.2015 kl.18:56

Hei :-)

Jeg har hørt mange som "unnskylder" seg med dette. Jeg har alltid sagt at det ikke finnes noe som heter "tung benbygning". Har lest flere artikler som sier dette, men det er ikke alltid like lett å huske faktaene når man skal underbygge uttalelsen sin. Takk for grundig forklaring :-)

Jeg tenker at det må ha med muskelmasse/fettandel å gjøre. F.eks. har min søster alltid veid mye mer enn meg (55kg vs 68kg) til tross for at vi bruker så og si samme str i klær og "ser temmelig like ut". Vi er begge trente, har greit med muskler og bruker str. S. Jeg tenker da at hun må ha mer muskelmasse enn meg, og det er jo en mye "kulere" forklaring på forskjellen i vekt enn "tung benbygning". Har du en annen forklaring på hva som kan utgjøre den store forskjellen i vekt mellom oss?

En annen ting, er det noe i uttrykket "bred benbygning", eller er vi alle like der?

På forhånd takk for svar :-)

Jannicke

KunnskapsrikTrening

09.09.2015 kl.20:46

Ann Hege: Å, så hyggelig! Bare å sende meg mail, eller kommentere om det er noen temaer du gjerne skulle lest mer om. Ha en fin uke videre!

KunnskapsrikTrening

09.09.2015 kl.20:56

Jannicke: Dette var et veldig spennende tema, og jeg har alltid tenkt at det ikke kan være sååå store forskjeller på hvor mye et skjelett veier innenfor den prosentandelen av kroppsvekten skjelettet utgjør. Og nei, det er ikke store variasjoner, ikke så store at vi kan skylde på tung benbygning hvertfall :)
Muskelmasse har en høyere massetetthet enn fett, dvs at en kg muskler tar mindre plass enn en kg fett. En person som har mye muskelmasse kan veie mye i forhold til en person som har mindre muskelmasse og mer fett. Dette er også grunnen til at man ikke går like mye ned i vekt om man trener styrke når man slanker seg.

Noen har det vi kaller "grovere" benbygning, altså feks at man er bredere over skuldrene under muskler og fett, dette gjør at kroppens "stilas" er større, men ikke nødvendigvis har et tyngre skjelett.

Ha en fin uke videre :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits