Mine 5 beste tips for å komme seg på trening med baby!

Vi snakker mye om, og fokuserer mye på at det er viktig å starte treningen etter fødsel for å bygge opp kroppen igjen etter det en har vært gjennom. 

Vi kan lese om hva vi bør trene, hvilke øvelser som er tilpasset gravide, hvordan vi bør trene, og hvorfor vi bør trene. 

Men hva med de som synes det å komme seg på trening med baby er det vanskeligste? Er det noe jeg har funnet ut de siste 7 månedene (!) siden Leo ble født, er at har man lyst til å trene så klarer man å trene, men om lysten er lett å skremme bort, og usikkerheten tar overhånd, er det også utrolig lett å droppe treningen.

Så lett det er å bare bli hjemme!

"Jeg bare ser an dagen/uka/måneden om jeg får tid til å trene", eller kanskje det er litt for beleilig at babyen skal spise/sove/leke/gråte akkurat når du har planlagt/tenkt på å kanskje skulle teste ut å trene litt. 

Alle disse unnskyldningene eller situasjonene vi skaper eller kommer opp i med en baby er selvsagt svært avhengig av situasjonen mor og barn er i. Men felles for alle situasjoner er at mor faktisk bør være aktiv, og bør ta seg tid til trening selv om det for noen er mye mer behagelig å tusle rundt hjemme i ammetåka. 

Mors kropp har vært gjennom en utrolig reise, og den fortjener å bli tatt vare på når barnet er født. Å ta vare på sin egen kropp og helse er noe alle tjener på i det lange løp, og det er ikke snakk om hardtrening eller fitnesskonkurranser. 

Helt vanlig bevegelse og aktivitet kan alle klare. Med individuelle tilpasninger, og fokus på å starte når kroppen er klar rent fysiologisk (noen ganger vil hodet starte treningen mye før, eller også alt for etter) kommer kroppen til å bygge seg gradvis opp igjen, og mor får det bedre.

Dette gjør det enklere å komme seg på trening, selv om babyen har gitt deg en ny hverdag:

  1. Lag en plan som du bestemmer deg for å gjennomføre.
    • Her er det mange som svikter, blant annet ved å tenke at man skal se om man får tid til en treningsøkt i morgen. Om ikke trening er en naturlig del av hverdagen i barselpermisjon, blir det vanskelig å plutselig bryte ut av sin vante rutine for å presse inn en treningsøkt. En treningsøkt du har planlagt er vanskeligere å droppe enn en du egentlig visste at du ikke kom til å ta deg tid til. 
  2. Sørg for å planlegge treningen en tid på dagen du vet at babyen som regel er fornøyd med tanke på mat, bleie, søvn og liknende.
    • De første gangene man skal ta med en relativt ny baby på trening, enten det er inne eller ute er det veldig lurt å prøve å unngå eventuelle situasjoner som kan vippe deg av pinnen og stresse deg opp slik at du bare blir hjemme fordi det er det enkleste. Etterhvert som du og babyen blir bedre kjent og er tryggere på situasjonen kan man legge opp øktene til når det passer mor best, slik at barnet blir vant til å være med på ting enten det er inne- eller utetrening.
  3. Sørg for å ha treningsklær du kan amme i, slik at du kan ta en ammepause om nødvendig. 
    • En sulten baby er ofte en sint baby, og de første månedene er det ikke snakk om å avlede oppmerksomheten slik at mor får trent ferdig. For meg var det beroligende å vite at om han ble sulten, så kunne jeg amme uten å måtte gå hjem midt i økten (jeg ammet ikke i studio eller parken, men i garderoben eller liknende). 
    • For meg var en sportsbh med ammefunksjon helt fantastisk, og reddet mang en klønete situasjon med vanlige sportsbh'er. Om det er en ting jeg kan anbefale for alle mødre som ønsker å trene mens de ammer er det å investere i en amme-sportsbh!
  4. Ikke gi opp selv treningsøktene blir annerledes enn du har tenkt deg.
    • Jeg er verdensmester i å planlegge, og verdensmester i å bli skuffet og irritert om treningen ikke går som jeg har planlagt.
    • Et godt eksempel er når jeg troppet opp på ElixiaKidz med en sovende Leo og store planer om en skikkelig god styrkeøkt. Barnepassen var full og det var bare å snu i døra selv om pilatestimen de fleste mødrene var på akkurat var ferdig, en av de ansatte fortalte at disse mødrene pleier å dusje lenge, ta badstue og selvfølgelig bruke lang tid på både hår og sminke før de kom å hentet barnet. Jeg kokte innvendig og ble helt utrolig sur fordi dette ikke gikk som planlagt, og jeg gadd ikke å sitte å vente på ubestemt tid. Javel, jeg kunne bli enda surere for hver minutt jeg ventet, eller så kunne jeg tenke praktisk og gjøre noe med situasjonen. Det endte med at jeg jogget hjem og videre en runde slik at treningsøkten den dagen ble noe annet enn planlagt, men humøret var på topp! Heldigvis var det plass i barnepassen dagen etter!
    • Går ikke ting som planlagt er det dumt å la dette påvirke deg så mye at treningsøkten blir droppet, for å holde på/skape en vane, er det viktig å trene kontinuerlig over tid. Tørr å kjøre en annen aktivitet eller økt på sparket for å kjenne på mestringsfølelsen det gir!
  5. La deg selv få lov til å nyte egentiden du får på trening
    • Hvor mange ganger har jeg ikke fått beskjed om å NYTE barseltiden, "den får du aldri tilbake"! Hvordan jeg nyter min barseltid, og hvordan du nyter din barseltid er forskjellig. Det er lov å ha lyst på litt egentid, og det er lov å ha lyst til å trene. Babyen merker svært lite forskjell på om den sover i vogna på joggetur, mens mor trener ute i parken, i barnepassen på et treningsstudio, hjemme, eller på cafe. Etterhvert som babyen vokser vil den også sove mindre, og hvert fall ikke hele tiden mellom hvert måltid. En baby liker stimuli av ulike slag, og det å se på at mor trener, følge med under joggeturen, være med som vekt på styrkeøvelser, eller leke i barnepass er god tilvenning til å takle ulike situasjoner. 
    • Det er ikke slik at en mor som trener er egoistisk og får et dårligere forhold til barnet sitt. Mine økter varer sjelden i så mange timer at det ikke er tid til kos og nærhet resten av dagen. 

Det er mange situasjoner man aldri har tenkt på før man fikk barn, men for meg har det fungert veldig godt å tørre å ta med Leo på ulike situasjoner. Jo bedre kjent vi har blitt jo lettere er det å planlegge og pakke med seg det som trengs for at treningsøkten skal blir så god som mulig.

Litt gråt er ikke krise, men når man har en liten baby er det lov å gi litt kos underveis. Det er tross alt ikke opptrening til OL jeg driver med, bare trening for å få en frisk og fungerende kropp!

Les mer i kategoriene Trening og graviditet og Trening etter fødsel

Husk at jo raskere vi kommer i gang etter trening (da selvfølgelig når kroppen er klar for det), jo lettere er det å unngå at vi utsetter treningen alt for lenge!

-God fredag-

6 kommentarer

madde85

04.09.2015 kl.07:43

Fin blogg

Tine

04.09.2015 kl.14:16

Takk for inspirerende innlegg! Har en frøken på 4mnd, og har kommet igang med trilleturer og utendørs trening, men pga sommerstengt barnepass , gjenstår det å prøve studiotrening. Kjenner jeg er spent på hvordan hun takler det! Kjenner meg også veldig igjen i irritasjonen ved å ikke få gjennomført planlagt økt, f.eks ved bæsjekrise på trilletur. For å si det sånn; nå har jeg alltid med en "nødpakke" ;-) Flott blogg!!

Maren Kvalvaag

05.09.2015 kl.11:11

Så fint innlegg. For min del har det gått veldig fint med trening med baby. Man må bare tilpasse seg litt. Min lille trives godt i barnepassen på Elixia. Vi har også testet ut mammatrening med vogn ute. Han er ikke så glad i å ligge i vogna når den ikke er i bevegelse, så min løsning har blitt å ha med pop up-telt hvis været ikke er optimalt. Det fungerer strålende :)

KunnskapsrikTrening

09.09.2015 kl.20:40

madde85: Takk for det :)

KunnskapsrikTrening

09.09.2015 kl.20:42

Tine: Så hyggelig at du blir inspirert av meg :) Så deilig at du har kommet i gang med treningen etter at den lille frøkna har kommet til verden. Det kommer sikkert til å gå kjempebra på barnepassen, Leo trives godt der selv og er alltid blid og glad når jeg kommer å henter han etter treningsøkten. Nødpakke er alltid lurt å ha med på tur, da unngår man slike dager der "alt" går feil :) Ha en super uke vider, og stikk gjerne innom mammatreningen min om du er på Fornebu en mandag!

KunnskapsrikTrening

09.09.2015 kl.20:45

Maren Kvalvaag: Så flott at du er godt i gang med treningen sammen med babyen! Jeg prøver å ta med Leo på barnepassen på studio minst en gang i uka, da blir han vant til å være der. Han trives godt :) SÅ smart med popup-telt på mammatrening, da kan du trene og han ligge å kose seg uten å bli solbrent/våt. Det gjelder å finne løsninger :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits