Blir egentlig joggeturen ødelagt av stive og støle legger?

Å jogge eller løpe seg en tur med legger som er møre og vonde etter gårsdagens aktiviteter er ikke veldig behagelig. 

Leggmuskulaturen fungerer som en fjær om vi har en effektiv løpeteknikk, og det er veldig lett å merke om disse musklene allerede er stive og støle. Ved hard og uvant trening vil musklene våre brytes ned, for å kunne bygge seg opp sterkere og større enn de var før treningen (restitusjon). 

Er det slik at leggmuskler som allerede har blitt utsatt for utfordrende aktivitet vil påvirke løpeteknikken og løpsøkonomien vår? Vil joggeturen bli så preget av såre og nedbrutte muskler at vi rett og slett kunne ventet med joggeturen til vi var helt restituert?

Har intensitet på joggingen noe å si for dette?

Teknikken påvirkes noe, men løpsøkonomien påvirkes ikke

I en studie der fysisk aktive og friske kvinner ble utsatt for en "muscle-damaging" step-øvelse før løping på tredemølle ble det undersøkt flere faktorer som påvirker både løpeteknikk og løpsøkonomi. 

Hjerterate (puls), minuttvolum, gassutbytte, knefleksjon, ankelfleksjon, steglengde, og stegfrekvens var noen av faktorene kvinnene ble testet for både 1 og 24 timer etter step-øvelsen. 

Muskelskaden vi påføres fra trening kan måles ved blant annet subjektiv muskel sårhet, og kvantitativt ved CK konsentrasjon i blod (kreatin kinase), dette ble brukt som mål for nivå av muskelskade. 

Alle subjektene hadde signifikant økning på begge målene for muskelskade etter step-testen. 

Kvinnene ble kontinuerlig testet på ulike intensiteter på tredemølla, og det ble funnet endringer i løpsteknikken ved blant annet redusert fleksjon i kneleddet ved både høy og lav intensitet, og økt bevegelighet i ankelleddet ved høy intensitet. 

Løpsøkonomien ble målt ved faktorer som påvirker hvor økonomisk du løper på ulik intensitet, og det ble ikke funnet noen signifikante endringer på hjerterate, steglengde. stegfrekvens, eller ventilasjon på ulike intensitetsnivåer. 

Stiv og støl, men like effektiv løping?

Dette er kun en studie, men funnene viser at selv om vi både opplever og kan måle at musklene våre er skadet og påvirket av tøff trening dagen før er det ikke nødvendigvis så farlig for løpeturen vi har planlagt. 

Ved ulike intensiteter på løpingen kunne man tro at det var ulike faktorer som ble påvirket, men det ble altså ikke funnet noen signifikante endringer i løpsøkonomi hos testpersonene. 

Det som ble påvirket var både kne- og ankelledd, med da redusert bevegelighet i kneleddet og økt bevegelighet i ankelleddet. Kneleddets funksjon er svært viktig i både nedslag og fraspark når vi løper, og ankelleddet er viktig for blant annet en god flyt og fjæring i løpssteget. 

Begge disse endringene kan kanskje påvirke kroppen negativt om vi kun løper med legger og muskulatur som er redusert fra annen aktivitet, noe som muligens kan gi problemer som belastningsskader over tid. 

Det er altså ikke grunn til å droppe løpeturen selv om vi kjenner at leggene er litt sure fra gårsdagens økt, men kanskje vi ikke skal la det bli en fast vane?

Min kropp tåler å utfordres ofte, men da er også god restitusjon er desto viktigere! 


@kunnskapsriktrening

Les mer:

Effect of Muscle-Damaging Eccentric Exercise on Running Kinematics and Economy for Running at Different Intensities.

Satkunskienė, Danguolė1; Stasiulis, Arvydas2; Zaičenkovienė, Kristina3; Sakalauskaitė, Raminta1; Rauktys, Donatas1. Journal of Strength & Conditioning Research:

September 2015 - Volume 29 - Issue 9 - p 2404?2411

Én kommentar

Jannesmil

15.09.2015 kl.13:49

Veldig interessant! Men kjenner det ofte er vanskeleg å vite når ein er så sliten at ein burde droppe løpeturen og når ein likesågodt kan hive seg uti det...

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Instruktør for utendørs gruppetrening på Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole.
Driver Utetrening Fornebu med mammatrening, bootcamp og personlig trening utendørs. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits